Temat: Prośba

Mosiądze stosuje się na wyroby armatury, osprzęt odporny na wodę morską, śruby okrętowe, amunicja, okucia budowlane, np. klamki. Na elementy maszyn w przemyśle maszynowym, samochodowym, elektrotechnicznym, okrętowym, precyzyjnym, chemicznym. Ważnym zastosowaniem mosiądzu jest produkcja instrumentów muzycznych. Jest on wytrzymalszy od brązu, ponieważ zawiera cynk nadający mu twardość. Jest on bardzo przydatny do obróbki pla­stycznej na zimno, np. podczas produkcji łusek amunicji.

Mosiądz dostarczany jest w postaci sztab do odlewania lub prętów, drutów, blach, taśm i rur.

Miedzionikle dostarczane są jako wyroby po obróbce plastycznej w postaci blach, drutów, prętów, taśm i rur.
Przykłady zastosowania stali:

* karoseria samochodów,
* pokrycia dachu,
* puszki do konserw.
Stal dostarczana jest w postaci różnorodnych wyrobów hutniczych – wlewki, pręty okrągłe, kwadratowe, sześciokątne, rury okrągłe, profile zamknięte i otwarte (płaskowniki, kątowniki, ceowniki, teowniki, dwuteowniki), blachy.

Jest stosowany głównie jako imitacja złota do wyrobów artystycznych i jubilerskich oraz instrumentów muzycznych, a także na wężownice i rurki manometryczne.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: No miśki, znawcy spraw podatkowych...


w krajach UE jest różnie...sa nawet wyższe stawki podatkowe...


W znakomitej wiekszosci (poza 2 krajami) sa nizsze)


co nie zmiena faktu iz to UE narzuca co ma być opodatkowane stawką
podstawową...


UE to rowniez MY i ludzie ktorych wybierzemy. Nie dziel na ONYCH i NAS; jest
demokracja.


Poza tym obowiązuje zasada, że stawka podstawowa nie może być niższa jak
15%
zaś stawka preferencyjna 5%...


Gdzies slyszal o tej "zasadzie" ?


Mały Quiz dla tubylców, stwaiam kratę piwa za prawidłowa odpowiedź, nie
żartuję...
 tylko grubość, kto odpowie dlaczego tak sie dzieje...


A moze po prostu zastosowanie stali o danej grubosci do produkcji zbiornikow
na zywnosc/budownictwa ?  Nie mam innych pomyslow.


Czyżby ochrona rynku produkcji stali kwasoodpornej ?


Czyjego ? :)  UE ?  A od kiedy to od UE zalezy ze mam jeden z najwyzszych
VATow wsrod panstw czlonkowskich.

Pozdrawiam

PaPi

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: mój pogląd na matmę


rafcio wrote:
| osoby które nigdy nie mialy do czynienia z matematyką olimpijską nie
| wiedzą "tak naprawdę" co to jest matematyka.Szkoła uczy tylko
| analizy,algebry,rach.prawd....ale zawsze sa zmudne zadanka.a moze ja
| za duzo wymagam?

IMHO osoby, które miały tylko do czynienia z matematyką olimpijską, też
nie wiedzą "tak naprawdę", co to jest matematyka.

Pozdrawiam
Marcin

--
Marcin Kysiak
mkys@poczta.onet.pl
There are 10 kinds of people -
those who understand binary notation and those who do not.


super...wszystko co jest w tablicach matematycznych to jedne wielkie g.nie mów
że lubisz matmę taką jaka jest na studiach w książkach ,w liceum bo to są
wyklepane gówniane regułki które każdy opanować może i w zasadzie każdy nie
wie czemu to służy.A własnie olimpiada pozwala pokazać jak pewne rzeczy
naprawde dzialaja,rzeczy niewyobrazalne, tak bardzo ze zadziwiajace,mowi sie
czesto finezyjne-i dlatego jest to ta "prawdziwa" matematyka.chodzi o to ze
sie wiecej dzieki tym zadaniom widzi ,jest to po prostu wszystko widziane w
wielkim powiekszeniu.A ze to jest rzeczywiscie trudne...no wszystko co glebsze
jest trudne.

poza tym nie wolno patrzec na matme jak na cos tylko do stosowania,bo nie o to
w tym chodzi...matematycy ktorzy chcieli sie zabawic w zastosowania stali sie
po prostu fizykami.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Co dalej z wielką płytą?
niestety ,chyba wyburzyć- bo wyburzą się same , wielka płyta
technologicznie liczona była na 100 lat pod warunkiem zastosowania
stali nierdzewnej na kotwy międzypłytowe - które oczywiście w polsce
zamieniono na zwykłą stal - więc po około 50 latach problem się sam
rozwiąże problem co z tymi ludzmi??Przypomina mi się jak żywo książka
s.p.J. Zajdla - Paradyzja - o Boże jak on to wszystko przewidział.. Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Jagiellończycy,brońmy nowego projektu szkoły...
Przeglądając ostatni i często wymieniany nr " Architektury",
nie można przejść obok temetu stali w architekturze. Zatem żeby uciszyć i
opanować niezadowolenie poprzedników na forum, proponuję zastosowaniestali w
planowanej rozbudowie szkoły przy 3-go Maja.
KONTENERY - to jest rozwiązanie , które wszystkich zadowli , zarówno
architektów, bo to czysta stal, jak i władzę, bo to najtańsze rozwiązanie.

Wiem , gdzie na Kostrogaju sprzedają kontenery od ręki. Wystarczy zgrabnie
poukładać i powstanie niezły "klocek".
Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Pytanie dotyczące szyny R-49
yarosh <yar@nucleo.plnapisał(a):


Witam
Mam pytanie dotycz=B1ce rosyjskiej szyny R-49. Wiem =BFe r=F3=BFni sie
wymiarami ale nigdzie nie moge znale=BC=E6 jej sk=B3adu chemicznego.
Czy mo=BFecie mi w tym pom=F3c?


Właściwości fizyczne
Szyny kolejowe muszą się odznaczać dużą wytrzymałością na zginanie i
ścieranie, twardością i jednocześnie pewną ciągliwością, a ponadto
sprężystością i trwałością. Szyny są wyrabiane ze stali zlewnej. W skład
stali szynowej &#8211; oprócz żelaza &#8211; wchodzą: węgiel 0,4-0,75%, mangan 0,6-2,1%,
krzem do 0,5%, fosfor do 0,05% oraz siarka do 0,05%. Od zawartości tych
składników zależą właściwości stali szynowej. Efektywnym sposobem
podwyższenia trwałości szyny jest stosowanie stali o zwiększonej
wytrzymałości na rozciąganie, dzięki czemu szyny są bardziej odporne na
zużycie, zmęczenie, a także zwiększa się odporność szyny na obciążenia
udarowe.

Zastosowanie stali o podwyższonej zawartości węgla (do ok. 0,6-0,7%) i
manganu (do ok. 2%) podwyższa wytrzymałość stali szynowej na rozciąganie do
900 MPa, a trwałość szyn, wyrażona w przewiezionej masie brutto, zwiększa
się prawie dwukrotnie. W ostatnich latach opanowana została przez przemysł
hutniczy produkcja szyn ze stali dodatkowo termicznie ulepszonej,
osiągającej wytrzymałość na rozciąganie co najmniej 1100 MPa.
W połowie lat siedemdziesiątych produkowano w Polsce szyny hartowane (linia
hartowania sprowadzona ze Związku Radzieckiego i zainstalowana w Hucie
Katowice), jednak nie zdały one egzaminu ze względu na poprzeczne pękanie.
Obecnie prowadzone są badania nad produkcją szyn z gatunków stali, które w
czasie stygnięcia po walcowaniu, uzyskiwałyby strukturę bainityczną.

Hartowanie izotermiczne wykonuje się podobnie jak stopniowe, lecz
wygrzewanie w kąpieli solnej lub metalowej odbywa się do zajścia całkowitej
przemiany austenitu w bainit.
Struktura bainityczna jest mniej twarda niż martenzytyczna, lecz naprężenia
własne są bardzo małe. Naprężenia cieplne maleją podobnie jak przy
hartowaniu stopniowym a naprężenia strukturalne również zmniejszają się,
ponieważ struktura bainityczna ma mniejszą objętość właściwą niż struktura
martenzytyczna.
Zarówno hartowanie stopniowe jak i izotermiczne daje pozytywne efekty wtedy,
jeżeli cały przekrój obrabianych przedmiotów zostaje oziębiony w ośrodku
pośrednim z szybkością ponad krytyczną.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: No miśki, znawcy spraw podatkowych...

Użytkownik PaPi <p@gd.home.plw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:c2qmab$o4@opal.futuro.pl...


| w krajach UE jest różnie...sa nawet wyższe stawki podatkowe...

W znakomitej wiekszosci (poza 2 krajami) sa nizsze)

| co nie zmiena faktu iz to UE narzuca co ma być opodatkowane stawką
| podstawową...

UE to rowniez MY i ludzie ktorych wybierzemy. Nie dziel na ONYCH i NAS;
jest
demokracja.

| Poza tym obowiązuje zasada, że stawka podstawowa nie może być niższa jak
15%
| zaś stawka preferencyjna 5%...

Gdzies slyszal o tej "zasadzie" ?


Pewnie zmyśliłem, jak to u trolli, to normalne u takich oszołomów jak ja
a czy używanie wyszukiwarek na niniejszej liście wyszło z uzycia...
dla ułatwienia moge podpowiedzieć, dziennik Rzeczpospolita


| Mały Quiz dla tubylców, stwaiam kratę piwa za prawidłowa odpowiedź, nie
| żartuję...
|  tylko grubość, kto odpowie dlaczego tak sie dzieje...

A moze po prostu zastosowanie stali o danej grubosci do produkcji
zbiornikow
na zywnosc/budownictwa ?  Nie mam innych pomyslow.


ciepło ciepło ale może trochę precyzji


| Czyżby ochrona rynku produkcji stali kwasoodpornej ?

Czyjego ? :)  UE ?  A od kiedy to od UE zalezy ze mam jeden z najwyzszych
VATow wsrod panstw czlonkowskich.


Od tego samego momentu kiedy UE przestało się interesować wolnym rynkiem,
natomiast żywotnie interesuje się "regulacjami" tegoz wolnego rynku, co w
konsekwencji prowadzi prostą droga do jedynie słusznej linii socjalizmu z
ludzka mordą...

Po prostu najczęściej rzucana odpowiedź to
"ochrona polskiego rynku produkcji stali kwasoodpornej" za pomocą wyższego
podatku VAT..."

Mariusz Merta

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Escort, polosie, pompa wodna


SHAKESPIR wrote:

| Jesli jest pretem to jest to dla mnie glupota,
| bo kazdy wie, ze rura jest duzo wytrzymalsza
| konstrukcja anizeli pret!!! (na zginanie np.).
| To nie jest prawda. Rura o tej samej srednicy zewnetrznej
| co pret i z tego samego materialu jest miej wytrzymala niz
| pret zarowno na skrecanie jak i na zginanie.

To nieprawda ;-) To zalezy od srednicy _wewnetrznej_ rury.
Dla stosunkowo malej srednicy wewnetrznej moze okazac
sie, ze rura jest mocniejsza od preta o tej samej srednicy
_zewnetrznej_. I zeby nie bylo tez niedomowien - rura o tej
samej _masie_ i z tego samego materialu co pret jest juz
napewno _bardziej_ wytrzymala anizeli ten pret!


Niestety nie. Wzor na wskaznik wytrzymalosci przekroju
okraglego ma postac jak ponizej:

Dla skrecania:

     PI * (D^4 - d^4)
Ws = ----------------
        16 * D

Dla zginania:

     PI * (D^4 - d^4)
Wg = ----------------
        32 * D

Gdzie D to srednica zewnetrzna rury lub preta a d to srednica wewnetrzna dla rury
lub zero dla preta.

Naprezenia maksymalne panujace w rurze oblicza sie ze dzielac moment zgianjacy lub
skrecajacy operujacy na przekroju przez odpowiadajcy wskaznik wytrzymalosci czyli
im wiekszy wskaznik, tym mniejsze naprezenia maksymalne. Latwo zauwazyc, ze dla
tego samego D wskaznik rosnie dla malejacego d i jest najwiekszy dla d rownego
zero zarowno dla zginania jak i dla skrecania czyli dla preta.

Jedna uwaga, przy skrecaniu uzyskuje sie w wyniku naprezenia scinajace a przy
zginaniu naprezenia normalne. To nie jest to samo i nie mozna ich bezposrednio
porownywac. Stad wprawdzie zginanie stalowej rury daje naprezenia dwa razy wieksze
niz jej skrecanie tym samym momentem, to jednakze rura jest jedynie slabsza
o typowo 10-20% na zginanie niz na skrecanie.

No i oczywiscie na najgorszy przekroj stabilizatora w punkcie, gdzie jest on typowo
mocowany do nadwozia dziala zarowno zgiananie jak i skrecanie a wiec zlozony uklad
naprezen scianjacych i normalnych. Dla obliczenia naprezen zastepczych dobre wyniki
dlaje wzor znany pod nazwa wzoru Hubera lub Von Misesa.

Naiwny obraz stabilizatora zaklada, ze jest on w wiekszej czesci jedynie skrecany.
To nie jest prawda. Stabilizator jest zginany praktycznie na calej dlugosci a
skrecany praktycznie jedynie pomiedzy punktami mocowania do nadwozia. Wyjatkiem
sa niektore konstrukcje stabilizatorow umieszczanych na sztywnych mostach w
zawieszeniu tylnym, gdzie moment gnacy pomiedzy punktami mocowania moze byc
znikom maly, ale takich konstrukcji jest malo.

No i na koniec stabilizator jest produkowany ze stali sprezynowych wysokoweglowych.
Rura wykonana z takiej stali bez szwu jest kosmicznie droga, w zwiazku z czym
stabilizatory w motoryzacji masowej produkuje sie z rur spawanych a wiec slabszych
niz produkt wykonany bez spawu pomimo postepu w technologii spawania. Pret po
pierwsze umozliwia latwe zastosowanie stali dla ktorych formowanie rury staje sie
trudne lub niemozliwe, nie wymaga spawania jest latwiejszy w formowaniu (przy
zaginaniu przekroj nie ma tendencji zpadania sie) i nie grozi mu utrata
statecznosci przekroju tak jak dla cienkich rur.

Jedyny powod, dla ktorego unika sie stosowania pretow jest wylacznie jego masa
w stosunku do uzyskanej sztywnosci. Zastosowanie rury o tej samej srednicy powoduje
typowo utrate sztywnosci i wytrzymalosci stabilizatora o okolo 6% a masa spada
o 20-30%.


--
Pozdrowaski
SHAKESPIR


Uklony

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Dziadek Kałasznikow skończył 90 lat!
I znowu te same bzdury...
kawitator napisał:

> Niech sobie dziadek Żyje ale to nie on wynalazł skonstruował
> ten karabinek
Choć nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz, to owszem, AK jest
konstrukcją stworzoną przez zespół Kałasznikowa.

> W tomie drugim "Broń samoczynna"
"Broń samoczynna" nie ma drugiego tomu, a owa seria książek składała
się z dwóch tytułów "Broń strzelecka" i "Broń samoczynna właśnie".

> Porównuje tam koncepcję niemieckiego karabinku szturmowego
> i Automatu Kałasznikowa. Wychodzi z jego opisów ze jet to
> dokładnie to samo
Używasz słów, których znaczenia nie rozumiesz. Biorąc pod uwagę, że
w obu przypadkach mowa o karabinku automatycznym (taką nazwę nosi po
polsku ta konstrukcja), czyli broni do amunicji pośredniej, to
Twoje "odkrycie", że koncepcja owych konstrukcji jest taka sama jest
na miarę tego, że woda jest mokra, a słońce świeci. Oczywiście, że
koncepcja jest identyczna, tak samo jak identyczna jest koncepcja
M16, G36, Mk 16 Mod 0, vz. 58, Beretty ARX 160 i wszystkich innych
broni zaliczanej do tej kategorii. Z zasady.

Tyle tylko, że chyba nie bardzo potrafisz objąć rozumkiem, że to, że
koncepcja jest taka sama, nijak nie przekłada się na konstrukcję
jako taką. A tak się dziwnie składa, że od strony mechanicznej to
nie ma nic, co łączy AK z StG 44. Najważniejsze rozwiązanie - sposób
ryglowania, zamek, suwadło, urządzenie powrotne są całkowicie
odmienne!

> Jako anegdotę można przytoczyć fakt, że Niemcy opracowując
> i wdrażając produkcję amunicji tak zwanej pośredniej cierpieli
> na duże braki surowcowe
Amunicja została zaprojektowana przed wojną, z tym, że ołów uznano
za materiał strategiczny, stąd potrzeba znalezienia zastępczego
materiału. Rysunki techniczne naboju 7,92 mm x 33 pochodzą z lipca
1939.

> pogarszając w ten sposób właściwości balistyczne pocisku
A co takiego zostało rzekomo pogorszone? ;)

> Rosjanie konstruując nabój pośredni do do kałacha również
> zastosowali trzpień stalowy mimo że w tym czasie ołowiu
> mieli wystarczającą ilość
Właśnie dlatego zastosowano - zupełnie odmienny skądinąd od
niemieckiego - ołowianego rdzenia, rdzeniem stalowym, że był to w
ZSRS towar deficytowy. Zastosowaniestali miało zmniejszyć o 50%
zużycie ołowiu, którego brakowało. Przypomnę - podobnym laikom do
Ciebie - że amunicja 7,62 mm x 39 oraz 7,62 mm x 41 powstawały w
czasie wojny.

> Jak ktoś zainteresowany to mogę podrzucić pdf tej
> interesującej pracy
Ale co ta książka ma wspólnego z Twoimi "rewelacjami"? Wypaczyłeś
tezy pracy Wilniewczyca, budując na tym sobie jakieś kompletnie
fałszywe wywody. Zresztą - wrzuć książkę - pośmiejemy się z kogoś,
kto nie bardzo zrozumiał to, co przeczytał.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Milczenie morza
Do majtka Tyu-Głupszego cz. I
Towarzysza czarnoksięskie machinacje z gabarytami mogą wywołać jedynie ubolewanie - osoba tak przekonana o swojej kompetencji w sprawach technicznych opowiada tak karygodne androny. Nie wstyd towarzyszowi?

Wstydzić powinien się towarzysz np. za to: "wymiary okrętu są ściśle związane z jego wypornością."
Piramidalna głupota, co łatwo wykazać na przykładzie trzech okrętów:

1. 7970 t, 113,8 m długości
2. 8250 t, 175,3 m dł.
3. 12 300 t, 150 m dł.

Monitor, KRC i lotniskowiec eskortowy. Żadnego przełożenia nie widać. Może jednak towarzysz tyu swoim przyciężkim stylem pisał o tylko KRC (czyli, innymi słowy twierdził, że "wymiary KRC są ściśle powiązane z wypornością KRC")? Popatrzmy:

1. 9000 t, 191 m
2. 9150 t, 183,5 m
3. 9800 t, 184 m
4. 9800 t, 186 m
5. 10 000 t, 186,2 m
6. 10 000 t, 187,2 m
7. 11 500 t, 182,8 m

Popatrzcie sobie towarzyszu na pierwszą i ostatnią pozycję. Z czego wynika różnica? Z opancerzenia: 76-51-127 wobec 150-70-150, przy tej samej prędkości (33 w) i niemal tej samej artylerii (6x203 vs 8x203). Weźmy teraz okręty o podobnej długości kadłuba:

1. 204 m, 12 400 t
2. 205,9 m, 14 050 t
3. 205,3 m, 13 600 t
i dla porównania
4. 212,5 m, 14 240 t

Pozycje 2 i 4 należą do tego samego typu - "Admiral Hipper".
I znowuż widać, że żadnego "ścisłego związku nie ma". Nie ma, ponieważ nie może być - na wyporność okrętu wpływa znacznie więcej czynników niż kadłub i maszynownia.

Czołgi: Tygrys był cięższy od IS-2 o 10 ton, Tygrys Królewski o ponad 20, jednak wszystkie te pojazdy osiągały dokładnie tę samą prędkość: ok. 40 km/h. Szerokie gąsiennice zmniejszają nacisk na grunt, dzięki czemu pojazdy o tej samej masie mogą mieć całkowicie rózne właściwości terenowe; taka Pantera była znacznie lepsza w jeździe terenowej z przeszkodami od dwa razy lżejszego Generała Granta i wcale nie gorsza od również lżejszego T-34/85.

Samoloty: znowu brednie. Większa powierzchnia płata nośnego przydaje się w lotach wysokościowych, Spitfire'y używane do walk na małych wysokościach miały skrócone płaty nośne; szybkość zapewniały mocne silniki, ciężar nie ma nic do rzeczy - najcięższy myśliwiec jednomiejscowy II wojny, P-47, był równie szybki jak dwa razy lżejszy Spitfire. W sumie - pomieszanie z poplątaniem.

Wszystkie te chaotyczne informacje o pustej wartości merytorycznej posłużyły towarzyszowi do uzasadnienia tezy, że "okrętu nie da się dowolnie dociążać." Znowu się towarzysz myli - dociążać można. Nie można natomiast przeciążać, przy czym przeciążenie to nie musi oznaczać nadmiernego ciężaru, łatwo wywrócić okręt do góry dnem wypiętrzając ciężar ponad linią wodną, bez przekroczenia wyporności maksymalnej. Jeśli towarzysz zaiast do bagażnika napcha walizki na dach swojego malucha, to zakończy podróż na wczasy w Łebie na pierwszym ostrym zakręcie, choć przecież ładowności swojego grata nie prekroczy.
W czym więc rzecz? Towarzysz myli wyporność z nośnością! Gdyby było jak towarzysz pisze, to wyporność bojowa okrętu byłaby według towarzysza błędem konstrukcyjnym...

A teraz konkretnie:

Zakładana projektowo wyporność krążowników typu Takao wynosiła 9850 t, zmniejszenie wyporności w stosunku do wcześniejszych jednostek typu "Myoko" Żółtki zamiarzały osiągnąć poprzez zastosowaniestali Ducol, spawanie elektryczne, zastosowanie aluminium, szczególnie w wypiętrzonej konstrukcji nadbudówki. Przekroczenie wyporności wiązało się z większym od zaprojektowanego ciężarem kadłuba, uzbrojenia i oprzyrządowania. Zwiększenie wyporności wpłynęło na obniżenie wysokości wolnej burty, zmniejszenie prędkości i ograniczenie zasięgu. Umieszczenie zbyt dużej ilości wyposażenia wysoko na nadbudówce spowodowało podniesienie środka ciężkości okrętu, przez co stateczność okrętów była niższa niż przyjęte we flocie japońskiej normy. Sytuacja znacznie pogarszała się w miarę ubywania zapasów. W warunkach lekkiego załadowania stabilność okrętów była niska, poniżej krytycznej (za Sławomir Brzeziński "Japoński ciężki krążownik Chokai", Wyszków 1997).

Po raz kolejny okazało się, że towarzysz bredzi. Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Chemia, Odpowiedzi na zadania - Nagroda 90 diamentów!
Stal (podstawowy stop żelaza) są najpowszechniej wykorzystywanymi materiałami przez człowieka. Stal nie jest kosztowna w produkcji i wykazuje duża wytrzymałość i jest wykorzystywana do budowy szkieletów wysokich wieżowców.

W skład skorupy ziemskiej, oprócz aluminium, żelazo jest głównym metalem. Rudy żelaza występujące niedaleko powierzchni ziemi są niedrogie w procesie produkcyjnym. Do podstawowych rud żelaza zaliczamy:

- limonit;

- hematyt;

- magnetyt;

- takonit;

- syderyt;

- piryt.

Z pominięciem pirytu oraz syderytu wszystkie wymienione rudy żelaza są tlenkami żelaza. Jesteśmy w stanie otrzymać żelazu z rudy, w wyniku procesów, w których podgrzewana jest ruda z koksem.

Posiada 25 izotopów z przedziału mas 45 - 69. Trwałe są izotopy 54, 56, 57 i 58. Najwięcej jest izotopu 56 (92%).
Czyste żelazo jest lśniącym, srebrzystym i miękkim metalem, który ulega łatwo korozji. Od wieków jest stosowane w formie stopów z węglem zwanym żeliwem i stalą oraz stopów z manganem, chromem, molibdenem, wanadem i wieloma innymi (są to tzw. stale stopowe).

Żelazo występuje w dwóch odmianach alotropowych:

* żelazo α - w zakresie wysokotemperaturowym oznaczana niekiedy α lub α(δ).
* żelazo γ

Żelazo α należy do materiałów posiadających własności ferromagnetyczne.

Przemiana alotropowa żelaza α w żelazo γ zachodzi w temperaturze 910°C.

Przemiana alotropowa żelaza γ w żelazo α(δ) zachodzi w temperaturze 1400°C.

Stal – stop żelaza z węglem plastycznie obrobiony i plastycznie obrabialny o zawartości węgla nieprzekraczającej 2,06% co odpowiada granicznej rozpuszczalności węgla w żelazie (dla stali stopowych zawartość węgla może być dużo wyższa). Węgiel w stali najczęściej występuje w postaci perlitu płytkowego. Niekiedy jednak, szczególnie przy większych zawartościach węgla cementyt występuje w postaci kulkowej w otoczeniu ziaren ferrytu.

Stal obok żelaza i węgla zawiera zwykle również inne składniki. Do pożądanych składników stopowych zalicza się głównie metale (chrom, nikiel, mangan, wolfram, miedź, molibden, tytan). Pierwiastki takie jak tlen, azot, siarka oraz wtrącenia niemetaliczne, głównie tlenków siarki, fosforu, zwane są zanieczyszczeniami.

Stal otrzymuje się z surówki w procesie świeżenia – stary proces, w nowoczesnych instalacjach hutniczych dominują piece konwertorowe, łukowe, próżniowe, pozwalające na uzyskanie wysokiej jakości stali.

Stal dostarczana jest w postaci różnorodnych wyrobów hutniczych – wlewki, pręty okrągłe, kwadratowe, sześciokątne, rury okrągłe, profile zamknięte i otwarte (płaskowniki, kątowniki, ceowniki, teowniki, dwuteowniki), blachy.

Im większa zawartość węgla, a w konsekwencji udział twardego i kruchego cementytu, tym większa twardość stali, węgiel w stalach niskostopowych wpływa na twardość poprzez wpływ na hartowność stali, im większa zawartość węgla tym dłuższy czas jest potrzebny do przemiany perlitycznej – co w konsekwencji prowadzi do przemiany bainitycznej i martenzytycznej. W stalach stopowych wpływ węgla na twardość jest również spowodowany tendencją niektórych metali, głównie chromu, do tworzenia związków z węglem – głównie węglików o bardzo wysokiej twardości.

Stal znalazła zastosowanie w różnych dziedzinach techniki. W budownictwie stanowi jeden z kilku podstawowych materiałów konstrukcyjnych.

Najczęściej używane w tej dziedzinie gospodarki gatunki stali to stale niskostopowe i ogólnego przeznaczenia (nazywane także stalami niestopowymi).

W pierwszej grupie najbardziej popularne to (oznaczenia zgodne z PN-88/H-84020) grupy o symbolach St0S, St3S i St4S. W grupie drugiej znajdują się stale:

* o podwyższonej wytrzymałości (oznaczone zgodnie z PN-86/H-84018) symbolami 18G2, 18G2A i 18G2AV
* trudnordzewiejące (oznaczone zgodnie z PN-82/H-84017) symbolami 10HA, 10H, 12HIJA, 12PJA
* stale do produkcji rur (oznaczone zgodnie z PN-89/H-84023.7) symbolami R, R35, R45, 12X. Do produkcji rur używane są także stale 18G2A i St3S.

Do parametrów określających właściwości stali jako materiału należą charakterystyki fizyczne, mechaniczne i technologiczne.

Przykłady zastosowaniastali:

* karoseria samochodów,
* pokrycia dachu,
* puszki do konserw.

Żeliwo – stop odlewniczy żelaza z węglem, krzemem, manganem, fosforem, siarką i innymi składnikami zawierającymi od 2 do 3,6% węgla w postaci cementytu lub grafitu. Występowanie konkretnej fazy węgla zależy od szybkości chłodzenia. Chłodzenie powolne sprzyja wydzielaniu się grafitu. Także i dodatki stopowe odgrywają tu pewną rolę. Krzem powoduje skłonność do wydzielania się grafitu, a mangan przeciwnie, stabilizuje cementyt. Żeliwo otrzymuje się przez przetapianie surówki z dodatkami złomu stalowego lub żeliwnego w piecach zwanych żeliwniakami. Tak powstały materiał stosuje się do wykonywania odlewów. Żeliwo charakteryzuje się niewielkim - 1,0 do 2,0% skurczem odlewniczym, łatwością wypełniania form, a po zastygnięciu obrabialnością. Wyroby odlewnicze po zastygnięciu, by usunąć ewentualne ostre krawędzie i pozostałości formy odlewniczej, poddaje się szlifowaniu. Odlew poddaje się także procesowi sezonowania, którego celem jest zmniejszenie wewnętrznych naprężeń, które mogą doprowadzić do odkształceń lub uszkodzeń wyrobu. Żeliwo dzięki wysokiej zawartości węgla posiada wysoką odporność na korozję.


Żeliwa dzieli się na następujące kategorie:

* żeliwo szare:
o szare zwykłe (zawiera grafit płatkowy różnej wielkości)
o żeliwo sferoidalne (zawiera grafit sferoidalny)
o żeliwo modyfikowane (zawiera drobny grafit płatkowy)
o żeliwo wermikularne
* żeliwo białe
* żeliwo połowiczne
* żeliwo ciągliwe (zawiera grafit postrzepiony(kłaczkowy))
* żeliwo stopowe

Przykłady zastosowania żeliwa:

* przemysł motoryzacyjny,
* obudowa skrzyni biegów,
* piece żeliwne.
* inżynieria sanitarna (włazy kanałowe, rury, wpusty uliczne)

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Korozja pudeł wagonowych
Witam
Dziś "ocr" fragmentów referatów wygłoszonych podczas konferencji
w Hucie Katowice a zamieszczonych w Trakcja i Wagony nr. 2 z 1988 r.

Stefan Krychniak , Jerzy Piekut
"Korozja stalowych pudeł i cystern wagonowych"
Do budowy pudeł wagonów kolejowych stosowano w Polsce w latach 1946-1965 stal
gatunku St3S, o małej odporności na korozją atmosferyczną.
Jak wynika z danych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Nowym Sączu, do
naprawy głównej osobowych wagonów podmiejskich typu 43A, 101A, 102A,
zbudowanych w latach 1957-1963, zakłady te zużywają obecnie średnio około 2000
kg blachy na wagon.
Podobnie małą odpornością na korozję charakteryzują się pudła wagonów chłodni,
zbudowanych przez ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim w latach 1959-1962, w których
w ramach napraw głównych w tych zakładach muszą być obecnie wymieniane blachy
podłóg i ścian czołowych we wszystkich naprawianych wagonach, a ścian bocznych
w 57,7 proc. wagonów.
W budowanych w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych 2-osiowych wagonach
węglarkach typu 9W w czasie napraw okresowych w zntk wymieniane są przede
wszystkim blachy ścian bocznych w dolnej ich części (po ponad 500 kg na wagon).
W celu zwiększenia odporności na korozję kolejowych pojazdów szynowych
wprowadzono w połowie lat sześćdziesiątych stal z dodatkiem miedzi - gatunku
18G2RCu i St3SCu (tabela 1 i 2) - tę ostatnią w przypadku blach o mniejszych
grubościach.
Zastosowanie stali z dodatkiem miedzi (w granicach 0,25-0,50 proc. - na ogół o
zawartości 0,25-0,30 proc.) nie zwiększyło jednak w istotny sposób odporności
na korozję pudeł wagonów, zwłaszcza węglarek, o czym świadczy konieczność
wymiany blach podłóg i dolnych części ścian (o grubości 4 mm) podczas napraw
okresowych (dokonywanych co 4-5 lat) przy założonej minimalnej 24-letniej
żywotności tych wagonów. Tylko w ZNTK w Ostrowie Wlkp. w ciągu 1986 r. zużyto
około 350 t blach ze stali St3SCu do napraw wagonów towarowych, spowodowanych
koniecznością, wymiany skorodowanych blach podłóg i ścian.

mgr inż. Dariusz Sawicki
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu
"Głos w dyskusji na konferencji w Hucie Katowice"
W budowanych przez przemysł taboru kolejowego pojazdach szynowych od wielu lat
powszechnie stosowane są stale niskostopowe o podwyższonej wytrzymałości,
przede wszystkim 18G2ACu, 10HA oraz 18G2A (w mniejszych ilościach).
W pudłach produkowanych obecnie wagonów osobowych udział stali niskostopowych
(18G2ACu i 10HA) wynosi około 50 proc., pozostałe 50 proc. to stale węglowe,
zwłaszcza St3SCuY.
W wagonach towarowych, zależnie od typu, udział stali niskostopowych (przede
wszystkim 18G2ACu) w konstrukcji nośnej wagonu wynosi od 60 proc. do ponad 90
proc.
W projektowanych pudłach wagonów osobowych typu Z według UIC, udział stali
niskostopowych ma wynosić 75 proc., a węglowych - 25 proc.
Kolejowe pojazdy szynowe - zgodnie z wymaganiami międzynarodowymi (UIC i
RWPG) - muszą wytrzymywać zarówno obciążenia doraźne (występujące m.in. przy
nabieganiu wagonów), jak i eksploatacyjne (o charakterze zmęczeniowym). Układ
tych obciążeń jest bardzo złożony. Dlatego zdarza się, że nie zawsze
zastąpienie stali węglowej stalą niskostopową daje pełny efekt w zakresie
obniżki masy. Dotyczy to szczególnie tych węzłów, o wytrzymałości których
decyduje stateczność lub obciążenia zmęczeniowe o ujemnej charakterystyce
cyklu.
Dzięki zastosowaniu do budowy kolejowych pojazdów szynowych stali
niskostopowych uzyskano znaczne obniżenie masy własnej konstrukcji nośnych,
zaoszczędzono ogromne ilości stali, a także uzyskano duże oszczędności
eksploatacyjne, wynikające z obniżenia masy własnej (m.in. zmniejszenie
zużycia energii trakcyjnej, zmniejszenie sił bezwładności, a więc i
szkodliwego oddziaływania na tory, mniejsze zużycie układu hamulcowego itp.).
Mówiąc o stalach niskostopowych należy też zaznaczyć, że mają one gorsze
własności technologiczne od stali węglowych. Na przykład zastosowanie blach ze
stali 10HA zamiast St3SCuY na poszycie pudeł wagonów osobowych (dach 1 mm z
10HA zamiast 1,5 mm z St3SCuY i ściany 1,5 mm z 10HA zamiast 2 mm z St3SCuY)
zwiększa pracochłonność prostowania poszycia, gdyż stal 10HA prostuje się
znacznie gorzej niż St3SCuY.
Przy gięciu o kąt 90° kształtowników z blachy o grubości 3 mm ze stali St3SCuY
wystarczy wewnętrzny promień gięcia 4 mm, a przy gięciu takiej samej blachy z
10HA ten promień musi wynosić już 9 mm. Powoduje to konieczność stosowania
specjalnych zabiegów konstrukcyjnych przy prostopadłym łączeniu ze sobą na
przykład dwóch ceowników giętych z blachy gatunku 10HA, co zwiększa
pracochłonność wykonania. Dotyczy to również stali 18G2ACu. W związku z tym
wskazana jest poprawa plastyczności stali niskostopowych.
Następnym utrudnieniem w stosowaniu stali 18G2ACu w wagonach osobowych są
częste, okresowe braki ceowników ekonomicznych z tej stali. Powoduje to, iż
producenci wagonów zmuszeni są zastępować ceowniki 180E i 300E ze stali
18G2ACu ceownikami normalnymi 180 i 300 ze stali węglowych, co zupełnie
niepotrzebnie zwiększa masę własną pudła o około 0,5 t. W przypadku braku
niektórych blach ze stali niskostopowych i ceowników może to spowodować
zwiększenie masy nawet o 1 t. Oznacza to, że wagon osobowy przez cały okres
swojej żywotności (tj. 25 lat) będzie zupełnie niepotrzebnie woził 1 tonę
ładunku.

Wywietl wicej postw z tematu



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Zastosowanie stali
Wywietlono wypowiedzi znalezione dla frazy: Zastosowanie stali