Temat: piec hef, termostat..


I teraz zasadniczy problem: sterownik pokojowy odlacza mi pompe (jest
cieplo w domu). piec pracuje na krotkim obiegu. W momencie gdy sterownik
uzna ze jest za zimno - wlacza pompe. i w tedy zaczyna sie zabawa:
temperatura pieca z 57*C (temp. zasilania) spada do 40*C.
Jak to rozwiazac? jak to jest u Was?


zainstaluj na kotle termostatyczny układ mieszający
zapewniający stałą temperaturę powrotu

albo

steruj zaworem dławiącym dopływ do grzejników (rozdzielacza)
zamiast pompą

albo

jedno i drugie

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: piec hef, termostat..


| Jak to rozwiazac? jak to jest u Was?

zainstaluj na kotle termostatyczny układ mieszający
zapewniający stałą temperaturę powrotu

albo

steruj zaworem dławiącym dopływ do grzejników (rozdzielacza)
zamiast pompą

albo

jedno i drugie


Uklad mieszajacy jest. A czy steruje zaworem dlawiacym, czy pompa, to chyba
bez roznicy. I tutaj, i tu nie puszczam na grzejniki...
Problemem  u mnie jest chyba nagly duzy odbior cieplej wody. Gdy sterownik
uruchamia pompe, wymienia ze wszystkich grzejnikow wode z zimnej na ciepla.
Temp. wody na kotle gwaltownie spada.
Kociol 25kW przy domku 180 m2. Wiec raczej dopasowany..

pozdr

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Czy taki zawór można wykorzystać jako mieszacz w podłogówce 50m2


Czas reakcji głowicy termostatycznej to ok 55 minut. Zawór mieszający
do CWU ma czujkę działającą nie na temperaturę powietrza tylko na
temperaturę cieczy - zareaguje prawie natychmiast.


Przeciez sa dokladnie takie same zawory dlawiace
z glowica termostatyczna na kapilarze. Montujesz
czujke na petli podlogi i masz "prawie natychmiastowa"
reakcje.

Oczywiscie obieg w petli wymuszony jest przez
pompe np. tak:
http://www.skanowanie.com.pl/tmp/podloga.jpg

q

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: piec z podajnikiem - groszek+pellet - doradzcie prosze

----- Original Message -----
From: "Miko" <mikusiac@yahoo.com
To: <pl-misc-budowa@newsgate.pl
Sent: Friday, January 13, 2006 3:32 PM
Subject: Re: piec z podajnikiem - groszek+pellet - doradzcie prosze

| Oczywiscie nie wspominam tu o innych elementach systemu np o
| podnoszeniu temperatury wody wracajacej do kotla

Po co się miesza na powrocie? Coś z korozją?


Jesli woda na powrocie do kotla ma niska temperature (a ma niska -
szczegolnie jesli masz sporo podlogowki) powiedzmy ponizej 50 st C to na
wymienniku kotla wykrapla sie ze spalin para wodna powodujac korozje kotla.
Nie jest wiec glupio podniesc temperature wody powrotniej poprzez
domieszanie goracej wody wychodzacej z kotla. Mozna to zrobic taniolub
drogo. Ja mam tanio czyli powrot z zasilaniem polaczylem rurka na ktorej mam
recznie ustawiany zawor dlawiacy przeplyw.
Nie jest takze glupio jesli cos np sterownik kotla uruchamia pompy w
ukladzie co i w ukladzie podgrzewania zasobnika CWU dopiero wtedy gdy
temperatura wody w kotle przekroczy np 60 st C.
pzdr
Tomek

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Średnica rur do CO
jesli chodzi o rozdzielenie z jednej rury na 2 grzejniki to ja dałem na
powrocie grzejników zawórdławiący (na klucz typu inbus) i dało sie
wyregulować bez problemu. Rozwiazanie ma ta zalete że zakręcasz termostat i
zawórdławiący i możesz zdjąć grzejnik a reszta normalnie pracuje. Zawór
jest niewiele droższy od śrubunku, a na rurze zaoszczedzisz. Jak dobrze
rozplanujesz to zaoszczedzisz tyle, że starczy na rury miedziane, POLECAM!
minimum 50 lat spokoju :-)) a montaż miedzi zrobisz sam, tylko przecinarka i
palniczek gazowy, cyna , pasta i do roboty, ja robiłem w stylu tradycyjnym
(35 lat dom ) podczas remontu, rozprowadzenie od pieca 28, piony 22 i do
grzejników 18. W łazience na powrocie dałem spiralę z miękkiej 15 w
podłodze, ale musiałem zrobić mijankę i zawórdławiący, bo parzyło w nogi.
Jako źródło ciepła został jeszcze piec Zębiec, na węgiel, dlatego zostawiłem
zbiornik wyrównawczy, bo czasem brakuje prądu, ale woda się nie gotuje, jest
grawitacja, Rur nie widać, bo do grzejników przeszedłem stropami od dołu, a
w pokojach na parterze dałem sufit podwieszany - zakrył rury poziome. Po
kilku latach użytkowania doszedłem do wniosku że mogłem dać rury 22/18/15 i
też by było (grzejniki BIG 150W/ziobro)
pozdr.
J.
Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Automatyka: czujnik gęstości wody?

"Pszemol" <Psze@PolBox.comwrote in message



Czy ktoś zna jakieś urządzenie wykorzystujące czujnik gęstości wody?
Jakiś np. automatyczny mieszalnik soli w wodzie ze sprzężeniem zwrotnym?

Jak taki czujnik możnaby skonstruować i poprawić jego niezawodność?


W procesie wzbogacania kopalin w cieczach ciężkich ( zawiesina magnetytu w
wodzie) stosuje się najczęściej pomiar pneumatyczny. W zbiorniku zamurzona
jest pionowa rurka do której przez zawór dławiący i rotametr doprowadzone
jest powietrze. Powietrze wesoło sobie bulgocze z dolnego końca rurki, a
ciśnienie jest proporcjonalne do głębokosci zanurzenia w cieczy (trzeba
zadbać by była stała, np. stosując zbiorniczek z przelewem) i ciężaru
własciwego tej cieczy, więc wystarczy mierzyć to ciśnienie...
Taki patent działa na każdej płuczce węglowej i jest praktycznie nie do
zastąpienia (wszelkie pływaki obrastałyby magnetytem i odczyt byłby
fałszywy).

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Automatyka: czujnik gęstości wody?


"Jd." <jdubow@interia.plwrote in message W procesie wzbogacania kopalin w cieczach ciężkich ( zawiesina magnetytu w
wodzie) stosuje się najczęściej pomiar pneumatyczny. W zbiorniku zamurzona
jest pionowa rurka do której przez zawór dławiący i rotametr doprowadzone
jest powietrze. Powietrze wesoło sobie bulgocze z dolnego końca rurki, a
ciśnienie jest proporcjonalne do głębokosci zanurzenia w cieczy (trzeba
zadbać by była stała, np. stosując zbiorniczek z przelewem) i ciężaru
własciwego tej cieczy, więc wystarczy mierzyć to ciśnienie...
Taki patent działa na każdej płuczce węglowej i jest praktycznie nie do
zastąpienia (wszelkie pływaki obrastałyby magnetytem i odczyt byłby
fałszywy).


No pięknie... tylko to to ten rotametr? :-)
W encyklopedii nie znalazlem :-(

Czujnik ciśnienia powietrza wykombinowaloby się z jakiegoś medycznego
sprzętu do mierzenia ciśnienia krwi... Trzeba pokombinować :-)))
Jak bardzo zmiana ciśnienia jest zależna od gęstości cieczy?
Innymi slowy, jak czuly bylby taki czujnik w solance o gęstości 1.025 ??
Chcę rozróżniać zmiany na trzecim miejscu po przecinku...

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Recyrkulator spalin - ważniejszy niż myślicie (c.d . gasnąca Nexia)

On Mon, 13 May 2002 15:43:31 +0200, <azd@fourpi.com.pl wrote:
No bajki to oni umieja zmyslac piekne. Szkoda tylko, ze to stek bzdur. Nawet
nie chce mi sie pisac co jest bzdura i dlaczego, bo wszystko co Ci nagadali
to brednie. Jedno tylko jest prawda - masz niewlasciwy sklad mieszanki.
Jezdzisz na gazie? A jesli jezdzisz na gazie, to co ma sonda lambda do
powiedzenia? Ona odpowiada tylko za ilosc benzyny podawanej w petli
zamknietej. Chyba ze masz wtrysk gazu.


Wiele instalacji gazowych ma "komputer", ktory kontroluje napiecie sondy
i reguluje srube zaworudlawiacego ..

J.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Czy LPG ma wpływ na żywotność silnika?


On Wed, 20 Mar 2002 14:09:08 +0100, Tomcat wrote:
Pewnie sie ta mieszanka zapala.
Ale:
1) Gaz jest wpuszczany osobno malymi porcjami (silniczek krokowy)
do kazdego z (u mnie) czterech kolektorków dolotowych.


Eee - jak jest silniczek krokowy to prawdopodobnie tylko reguluje
zawor dlawiacy a nic nie wpuszcza ..

J.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Czy LPG ma wpływ na żywotność silnika?


| 1) Gaz jest wpuszczany osobno malymi porcjami (silniczek krokowy)
| do kazdego z (u mnie) czterech kolektorków dolotowych.

Eee - jak jest silniczek krokowy to prawdopodobnie tylko reguluje
zawor dlawiacy a nic nie wpuszcza ..


Dla ustalenia: to nie ja nazwalem instalacje tego typu "wtryskowymi"
tylko producent.
:-)

Pozdrawiam
Tomcat

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Klimatronik - "zrob to sam" ?


On Thu, 4 Jul 2002 17:09:09 +0200,  Walasek Przemyslaw wrote:
Panowie, zaprzegacie mikreprocesory ;) do roboty, ale na upartego chcecie


Bo to najprostsze rozwiazanie problemu :-)


sterowac sprezarka. Skoro to jest problem, to przy projektowaniu  
sterowania trzeba zalozyc ze sprezarka bedzie zalaczana/rozlaczana nie
czesciej niz dT. Przy takim zalozeniu, trzeba tak zmajstowac uklad aby
pozostale czesci pracowaly na taki wynik.


Mozna, tylko do czego sie to sprowadza:
a) klima dlugo pracuje, potem dlugo nie pracuje. Najpierw upal, potem
mroz, potem znowu upal.

b) mozna by dolozyc jakis akumulator ciepla ... no, jest to pomysl.
   Ale jak nim sterowac zeby latem od razu mroz powial, potem zaczal
   akumulowac ?

c) dorobic jakis zawor dlawiacy i zasobnik na sprezony czynnik ...
   ale to chyba malo, bo potrzebny bylby duzy zasobnik na rozprezenie
   tego czynnika bez odpompowania.

Jak widac ambitne przerobki czekaja  ... nie jestem pewnien na ile
wykonalne byloby zmniejszenie wydajnosci chlodzacej jakims obejsciem
pompy, moze odcieciem doplywu gazu przed pompa - to moze by i
zadzialalo, tylko czy pompa by sie nie zatarla albo inny problem ?

J.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: MAGNETYZER

Użytkownik "Karolina" <b@box43.plnapisał w wiadomo ci

Czy ktoś może mi powiedzieć czy magnetyzery rzeczywiście obniżają zużycie
paliwa?


A ja uwazam ze:
Jezeli to by dzialalo tak na prawde, to ktos by zrobil stosowne testy - mocy
silnika na hamowni (porownanie z magnetyzerem i bez) oraz pomiar spalania,
opublikowalby to i wtedy byloby wszystko jasne.
Jezeli to by dzialalo, to producenci by wkladali magnetyzery, albo
przynajmniej bylby taki magnetyzer jako 'opcja'. Przeciez wielkie koncerny
samochodowe stac na to, zeby to na prawde zbadac, i zaloze sie, ze to
urzadzenie zostalo wielokrotnie przebadane, a skoro nie jest polecane i
stosowane przez wielkie koncerny samochodowe, to chyba to jest odpowiedz.
Przeciez taki vw czy inny fiat bardzo chce obnizyc spalanie i na pewno lapie
sie wszystkiego co sie da.... a wyprodukowanie magnetyzera to pieniadze
zadne przeciez. A nie montuja standardowo .... wiec o co chodzi?
A ja mam swoja wlasna teorie na temat magnetyzerow. Moze taki magnetyzer
dziala jak zawor dlawiacy (opory przeplywu w magnetyzerze) i przez to
mieszanka jest troszeczke zubozana, przez co silnik ladniej sie kreci i pali
mniej, no i lepsze ma wyniki na analizatorze.... Taka jest moja teoria - co
Wy na to? I dlatego moze niektorym samochody lepiej jezdza, mniej pala i
wogole rewelacja.... ale tylko niektore - w zaleznosci od ustawien gaznika
badz wtrysku...

Bo w koncu cudow nie ma przeciez ! (wiecie - materia, fizyka itp.....)

Piotr

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Palio LPG nie spelnia norm


On Tue, 22 Jan 2008 15:01:13 +0000 (UTC),  Molentje wrote:
- i co sie okazuje? FIAT Palio rocznik '99 z instalacja LPG nie spelnia
tutejszych norm czystosci spalin. Istalacja Tartarini, kupiona u dealera FIATa
w Polsce. Przeglady w PL bez problemow. A tu wychodzi, ze poziom CO za wysoki,
a takze lambda nie miesci sie miedzy 0.97 a 1.03.


W Polsce teoretycznie tez tyle obowiazuje.


Dali 2 tygodnie na
regulacje, ale przedtem sami krecili, wszystko rozregulowali (teraz na LPG
prycha, kicha i szarpie), a nic nie poprawili. Pytanie, co w tej sytuacji
zrobic? Do PL przyjechac teraz nie moge, tutaj w fachowcow nie bardzo wierze,


Ktos przeciez w Holandii to tankuje, ktos montuje, nawet instalacje
produkuja :-)

Jesli sie domyslam to masz instalacje II generacji, czyli taka
gdzie komputerek gazowy steruje zaworem dlawiacym miedzy parownkiem
a mikserem. To powinno dobrze dzialac, a jesli nie, to trzeba
sprawdzac od poczatku: sonda lambda, podlaczenie do komputerka,
czy tym zaworem kreci.
Duzo brakuje ? Moze sruba na parowniku zle ustawiona, moze filtr
powietrza juz brudny.

A w ogole nie lepiej ci bedzie sprzedac to w kraju,
a kupic sobie jakies auto na miejscu ?


ale moze ktos z uzytkownikow mial podobne przeboje i moglby cos zasugerowac?
Co jest nie tak z instalacja LPG? Ostatecznoscia bedzie demontaz instalacji,
bo nie po to byla przeciez zakladana.


A nie da sie w holandii zarejestrowac jako benzynowe, a jezdzic na
gazie ?

J.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Czy dlugosc rurek ma znaczenie ?


Parownik-krokowiec 50-70 cm, krokowiec mikser 5-7cm.


generalnie to wyglada tak: polaczenie reduktor-mixer ma byc mozliwie najkrotsze
a zawor dlawiacy mozliwie blisko mixera


Zastanawialem sie, czy srednica ma znaczenie... skoro "przeswit"
krokowca w czasie pracy jest duzo mniejszy niz sama rurka.....


ano ma, oczywiscie w pewnych granicach, klania sie mechanika plynow :-)  


Mysle, ze przez to (bezwladnosc gazu w rurce) sa gorsze reakcje na
wcisniecie gazu....


dobrze myslisz :-)


ale z drugiej strony tak montuja wiec ........


montuja tak bo :
a) partacza
b) czasem inaczej sie nie da :-( w niektorych samochodach jest problem ze
znalezieniem miejsca na reduktor, wiec nie zawsze da sie umiescic go mozliwie
blisko mixera...


Jak kiedys bede mial wezsza rurke to polacze wszystko nia i zobacze...


no niestety, ale przy znacznym zmniejszeniu przekroju straty przeplywu sa juz
duze, wez  pod uwage, ze zdlawienie na zaworze masz na dlugosci rzedu 1-2cm
natomiast we wzorze na straty przeplywu wystepuje cos takiego jak " l "  -
dlugosc :-)


1m turki 19 kosztuje kolo 9zl.


a to ze dla silnika 1.0-1.8 przewod 19mm to przesada to o tym wszyscy wiedza,
ale takie sa "koszty" uniwersalnosci :-)

pozdrawiam Blyskacz

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Czy dlugosc rurek ma znaczenie ?


generalnie to wyglada tak: polaczenie reduktor-mixer ma byc mozliwie
najkrotsze
a zawor dlawiacy mozliwie blisko mixera


Czyli moge krokowy max blisko mixera i jak najkrotsza rurka do mixera ? Tak
bedzie najlepiej ?
Rurke mixer-krokowy moge zrobic jakies 4 cm.

Ja mam rurke 16 albo 17. Czy lekkie splaszcznie na zgieciu moze miec jakis
wlpyw na prace lpg ?

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Nieszczelność klimatyzacji
In article <ct7n05$o0@inews.gazeta.pl, jj2@gazeta.pl says...

Witam,

Czy je=3Fli układ klimy jest nieszczelny, to czynnik 'ucieka' nawet wtedy gdy
nie pracuje sprężarka? Czy może pracuj=3Fca sprężarka przyspiesza ubytki? Jak
to jest?


Wyciek bedzie zawsze, a intensywnosc zalezy od miejsca nieszczelnosci.
Jezeli jest ona po stronie 'magazynujacej' czynnik to pojdzie lekko
gladko i przyjemnie :) jezeli po stronie ktora jest w jakis sposob
'odcinana' np z jednej strony zawory sprzezarki a z drugiej zawor
dlawiacy to bedzie sie to dzialo w dluzszym okresie czasu.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: zarór od gazu
UE feat. Polska & GW (+ Białoruś) <NOSPAMOtralal@go2.plnapisał(a):


mam pytanie, chodzi o to pokrętło na rurze doprowadzającej
gaz do gaźnika... można je obracać zgodnie lub przeciwnie do
wskazówek zegara... pytanie brzmi, kiedy zwiększamy dopływ
gazu (otwieramy zawór), a kiedy zmniejszamy (zamykamy
zawór)?


Normalnie- jak w hydrancie np.
Znaczy- przykręcasz=zmniejszasz przepustowość zaworu dławiącego.


P.S.
czy ktoś wie którą śrubką regulować dopływ paliwa w CC700 z
AISANem? chodzi o bieg jałowy czy raczej "bogatość"
mieszanki... czy lepiej samemu się nie bawić?


Od lewej podłużnicy jest wkręt regulacji składu mieszanki, b. trudno
dostępny.
Generalnie składem steruje sterownik na bieżąco kierując się sygnałem z
sondy lambda za pomocą zaworu z silnikiem krokowym.
Lepiej nic nie reguluj, jedynie sprawdź czy wężyki nie popękały.
Wtedy fałszywe powietrze źle robi i jest efekt wypadania zapłonów lub nawet
brak wolnych obrotów.
pzdr. Wojtek




--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -http://www.gazeta.pl/usenet/

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Ciepło pobierane przez rozprężający się gaz


On Mon, 15 Aug 2005 17:10:16 +0200, "william" <n@ma.mnie.plwrote:

|    Mając x litrową butlę powietrza pod ciśnieniem y atmosfer, ile ciepła
| zostanie pobrane jeśli rozprężymy ten gaz do ciśnienia atmosferycznego,
| zakładajac że butla ma temperaturę pokojową ?

Zadanie jest niekompletne. Ciepło nie jest funkcją stanu, więc ile
ciepła zostanie pobrane zależy od sposobu przeprowadzenia
rozprężania. W szczególności jeśli rozprężanie będzie adiabatyczne,
pobór ciepła będzie wynosił zero.


    Chodzi o układ, w którym sprężone powietrze przedostanie się przez zawór
dławiący, przepłynie przez wymiennik (o temperaturze t2, mniejszej od
temperatury powietrza w butli t1) i uwolni się do atmosfery.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Ciepło pobierane przez rozprężający się gaz
william <n@ma.mnie.plnapisał(a):

    Chodzi o układ, w którym sprężone powietrze przedostanie się przez
zawór
dławiący, przepłynie przez wymiennik (o temperaturze t2, mniejszej od
temperatury powietrza w butli t1) i uwolni się do atmosfery.


Podczas dławienia powietrza w zaworze butli dochodzi do przemiany
izentalpowej.
podobny proces zachodzi w aparatach pletwonurków, dlatego u nich mozna
znaleźć
wykresy do obliczania wielkości spadku temperatury przy dławieniu.
http://www.pnj.sgw.wroc.pl/szkolenie/efektjt.php

Aby efekt spadku temperatury był większy, zamiast zaworu dławiącego
wykorzystuje się czasem
turbinki, odbierające pracę od gazu.

Pozdrawiam WM

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Generator siły


Czołem.

Potrzebuję skonstruować ręcznie przestrajany generator siły w zakresie
0-1000 ( maks. 1800 N). Siła będzie mierzona z rozdzielczością 0.1 N i
zadajnik musi pozwalać na generowanie z taką rozdzielczością. Pierwszy
pomysł to siłownik pneumatyczny, ale nie wiem czego użyć do redukcji
ciśnienia.


Użyć reduktora ciśnienia.
Tyle że dla osiągnięcia tak dużej dokładności musisz siłę mierzyć i sterować
ciśnieniem tak by ją utrzymać.
Najprościej można to zrobić zasilając siłownik przez zawór dławiący i
sprzężenie zwrotne doprowadzic do zaworu upustowego z siłownika,

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Regulator przeplywu


A swoja droga ... jak to naped zniesie ?
Bo to po pierwsze troche glupio tak pompowac na pelnym przeplywie i
dlawic na zaworze, a jesli tam nie ma jakiegos zaworou uplywowego
to pompa i naped troche oberwa ..


No właśnie, tak się troche z boku przyglądam tej dyskusji i tak sobie myślę
czy to, że
"... ludzie mowili, ze chcieliby takie pokretlo co to jak nim beda krecic to
urzadzenia
hydrauliczne beda pracowaly szybciej albo wolniej..." jest powodem i
usprawiedliwia zarazem zastosowanie takiego zaworu ?!?!

Dosyć śmiałe wydają mi się również porady grupowiczów aby kupić taki czy
inny zawór bez wcześniejszego wglądu w schemat budowy i parametry urządzenia
?!?! Skoro ludziska z firmy Ziomalla dysponują taką wiedzą z hydrauliki
siłowej o jakiej myślę, to może nie zauważyli (czysto hipotetyczne
założenie), że napęd urządzenia wyposażony jest np. w pompę o zmiennej
wydajności i żaden zawór dławiący nie jest potrzebny ;-))))

Ziomall - przepraszam za ironię - przyznam, że sam jestem beznadziejny w te
klocki - no ale ja przynajmniej się z łapskami się do oleju nie pcham. Ot
siedzę sobie z daleka od żelastwa obserwując jedynie czysto hobbystycznie co
dzieje się na niniejszej grupie :-)

Póki co jak już koniecznie chcesz coś w hydro modernizować, to proponuje
jakąś lekturę - np. Stryczek "Napęd hydrostatyczny" lub Rexroth "Vademecum
Hydrauliki" tom.3

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Hamowanie a dlugi zjazd z gory
podczas zjazdu z gory gdy nastapi calkowite odciecie paliwa przez komputer (?)
to odpadnie zrodlo ciepla ktorym bylo spalanie, natomiast ciagle w silniku
zachodza przemiany termodynamiczne - sprezanie powietrza oraz cieplo wydzielane
na skutek tarcia.
Na zjezdzie z gory energia pojazdu zastaje zamieniona w cieplo wlasnie w
silniku gdy nim hamujemy albo w hamulcah gdy one sa w uzyciu.
W ciezarowkach chyba dalej sa montowane tzw hamulce silnikowe, nic innego jak
zawordlawiacy wydech? Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Hamowanie a dlugi zjazd z gory
Cieplo z tarcia jest niewielkie bo silnik jest smarowany olejem. Cieplo ze
sprezania poweietrza jest niewielkie w porownaniu z cieplem ze spalania paliwa.
Dlatego silnik jest schlodzony, ale nie do jakichs niebezpiecznie niskich
temperatur.
Zawordlawiacy wydech to tylko jedno z wielu rozwiazan, na ciezarowkach
niezbedne. Wywietl wicej postw z tematu



Temat: do doswiadczonych kierowcow! dot. jazdy na luzie
we współczesnym samochodzie osobowym raczej przekładni hipoidalnej z offsetem
nie uświadczysz za często. w ciężarowkach, to i owszem - i tu pytanie: co ona,
ta przekładnia, na to, że ciężarowki mają często specjalne urządzenia do
dręczenia jej przy hamowaniu silnikiem? retardery na przykład, albo zawory
dławiące w układzie wydechowym?

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Dojeżdżanie na luzie do świateł
Retarder!!
mejson.e napisał:

> Nie potrafię odpowiedzieć, dlaczego teraz na egzaminach "ciężarowych" jest
> zabronione toczenie sie na luzie w "przejrzystych" warunkach.
> Pewnie to kwestia nawyków i "starej szkoły" a może chęć wyrobienia w kierowcach
> cięższych pojazdów nawyku korzystania ze wsparcia silnika w hamowaniu.
>
Większość WSPÓŁCZESNYCH ciężarówek jest wyposażona w tzw. retarder, czyli
urządzenie wspomagające wspomaganie silnikiem - taki zawórdławiący w układzie
wydechowym, zwykle sterowany dźwignią po prawej stronie kierownicy. Hamuje
zadziwiająco skutecznie bez użycia hamulców, nawet bez redukcji. Przy wrzuceniu
luzu - nie działa.. Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Dojeżdżanie na luzie do świateł
Pomylenie z polataniem
tymon99 napisał:

> Większość WSPÓŁCZESNYCH ciężarówek jest wyposażona w tzw. retarder, czyli
> urządzenie wspomagające wspomaganie silnikiem - taki zawórdławiący w układzie
> wydechowym, zwykle sterowany dźwignią po prawej stronie kierownicy. Hamuje
> zadziwiająco skutecznie bez użycia hamulców, nawet bez redukcji.

Pomieszanie z poplataniem. Zawordlawiacy maja WSZYSTKIE ciezarowki i w dodatku
od zawsze (od polowy ubieglego wieku). Wlacza sie go przyciskiem noznym w
podlodze za lewa noga. Skutecznosc jest porownywalna z redukcja o jeden caly bieg.

Natomiast retarder to bardziej wyjatek, niz regula. Ma go niewielka czesc
najciezszych (40 t DMC) ciezarowek.

> Przy wrzuceniu
> luzu - nie działa..

Oczywiscie, ze dziala. Przewazajaca wiekszosc retarderow montowana jest za
skrzynia biegow. Zalaczenie jakiegokolwiek biegu najczesciej nie ma wplywu na
prace retardera.

Nie pisz o tematach, na ktorych sie nie znasz.

MfG

C.
Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Dojeżdżanie na luzie do świateł
crannmer napisał:

> Pomieszanie z poplataniem. Zawordlawiacy maja WSZYSTKIE ciezarowki i w dodatku
> od zawsze (od polowy ubieglego wieku). Wlacza sie go przyciskiem noznym w
> podlodze za lewa noga

Rzeczywiście, poplątało mi się - ale nie całkiem: z prawej strony kierownicy
jest dźwignia uruchamiająca oba urządzenia.. Przycisk nożny zaworudławiącego -
to coś z czasów, kiedy długie światła też się włączało nogą, a rezerwę kranikiem
włączało! Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Dojeżdżanie na luzie do świateł
Sugeruje doksztalcenie sie w temacie
tymon99 napisał:

> Rzeczywiście, poplątało mi się - ale nie całkiem: z prawej strony kierownicy
> jest dźwignia uruchamiająca oba urządzenia..

W ilu promilach ciezarowek?

> Przycisk nożny zaworudławiącego
> - to coś z czasów, kiedy długie światła też się włączało nogą, a rezerwę
> kranikiem włączało!

Sugeruje doksztalcenie sie w temacie. A do czasu doksztalcenia sie niezabieranie
glosu. Albowiem dziwy opowiadasz.

MfG

C.
Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Dojeżdżanie na luzie do świateł
bzdura !!!!!!!!!
tymon99 napisał:

> Większość WSPÓŁCZESNYCH ciężarówek jest wyposażona w tzw. retarder, czyli
> urządzenie wspomagające wspomaganie silnikiem - taki zawórdławiący w układzie
> wydechowym, zwykle sterowany dźwignią po prawej stronie kierownicy.

slyszysz dzwony ,ale nie wiesz z ktorego kosciola :-((

retarder i hamulec silnikowy to dwa calkiem rozne w dzialaniu hamulce
www.voith.pl/index.php?ReadFile=podofert-retardery-p&%20Poz=1
www.scania.pl/trucks/technology/retarder/

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Diabeł w rurach
Jeżeli wyje, to prędkość przepływu wody w jakimś miejscu musi być większa niż
przewidują to normy projektowe. Najprawdopodobniej wykonawca zamontował jakiś
zawór w rozprowadzeniu o średnicy mniejszej niż w projekcie, albo jest źle
dobrany zawórdławiący przepływy dla wyrównania ciśnień w pionach na cyrkulacji
ciepłej wody. Jeżeli to jest stara instalacja może być również
spadnięty "grzybek" w zaworze. Wywietl wicej postw z tematu



Temat: poszukiwany Forman!!
Jest to zawieszeniehydrauliczno-pnematyczne złozone z pompy napędzanej
silnikiem i siłownikami przy wahaczach górnych.Wahacze jak wiadomo są
połączone ze zwrotnicą(125 p,poldek).Po najechaniu na nierówność na 1 kole
siłownik oddziaływuje na drugi przy drugim kole.Tak więc gdy przednie koła są
podniesione do góry na skutek nierównośći to tylne będą dociskane zapewniając
spokojne jazdę zapobiegając wzdłużnemu kołysaniu..Zawórydławiące i zwrotne
zastępują amortyzator w komorze hydraulicznej siłownika.W Citroenie kierowca
ma możliwość sterowania tymi zaworami w czasie jazdy w zależności od
nawierzchni.W komorze gazowej siłownika znajduje się azot,z tego względu w
naszych warunkach siłowników się nie naprawia lecz wymienia na nowe.To w
skrócie.
Szukaj hasło :Zawieszenie hydropneumatyczne lub Typu Hydrolastic. Wywietl wicej postw z tematu



Temat: RUROCIĄG TŁOCZNY > ENG


rurociąg tłoczny -
pressure pipeline


Jezeli jest to koncowy odcinek to mysle, ze lepiej: "discharge pipeline".
Bezposrednio za pompa do zaworu dlawiacego: "pressure pipi".

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: piec hef, termostat..


"TomOnet" <tomekg@poczta.onet.plwrote in message



| Jak to rozwiazac? jak to jest u Was?

| zainstaluj na kotle termostatyczny układ mieszający
| zapewniający stałą temperaturę powrotu

| albo

| steruj zaworem dławiącym dopływ do grzejników (rozdzielacza)
| zamiast pompą

| albo

| jedno i drugie

Uklad mieszajacy jest. A czy steruje zaworem dlawiacym, czy pompa, to
chyba bez roznicy. I tutaj, i tu nie puszczam na grzejniki...


jest spora róznica: przez "mały" obieg utrzymujesz stalą temperature na
kotle
i ogrzewasz CWU


Problemem  u mnie jest chyba nagly duzy odbior cieplej wody. Gdy sterownik
uruchamia pompe, wymienia ze wszystkich grzejnikow wode z zimnej na
ciepla.


osobiscie uważam ze starowanie 0/1 instalacji CO to niedobry pomysł,
generuje kolejne problemy do rozwiazania

trzeba by pomyslać jak zapewnić stałą cyrkulację wody w grzejnikach
widze tu jakiś układ mieszajacy wprowadzający do obiegu więcej ciepłej wody
z kotła
przy stanie 1 i prawie zamknięcy obieg przy stanie 0

ale moze taniej wymienic sterownik na własciwy niz na siłe dostosowywac
instalacje?

ihmo: powinno się sterowac zaworami na rozdzielaczu, indywidualnie dla
kazdego obwodu grzewczego,
przy stałej temperaturze cieczy na kotle


Temp. wody na kotle gwaltownie spada.


układ mieszający temu zapobiega
wiec albo masz nietermostatyczny (reczny)
albo go nie masz wogóle...

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: sterowane elektrycznie zawór dławiący (przepływu)
Witam,

    Poszukuję sterowany elektrycznie zaworek dławiący (regulujący przepływ
od 0-100%) na niskie możlwie najniższe ciśnienie mediów (do 10mbar).
Gdzie to szukać ?

Robert

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: dynamika temperatury, nowe prawa rzadzace wszechswiatem
Użytkownik "Kamil Dzióbek"...


| Jesli wykonujemy prace nad osrodkiem, jego energia wewn. (tu:
temperatura)
| rosnie, jesli uklad wykonuje prace (np. rozprezanie) jego energia wewn.
| spada.

Znaczy sie ze jak _ja_ rozprezam jakis osrodek to tak naprawde ja
niewykonuje
pracy tylko osrodek? Oto ci chodzi czy co?


Mniej wiecej. Jesli _ty_ dajmy na to odkrecasz zawor dlawiacy w jakims
naczyniu ze sprezonym gazem, to ten gaz wykonuje prace rozprezania, a nie
ty.


jesli tak to napisz. Moge przyjac te zalozenie(w koncu niejest tak bledne)
jesli ci tak na tym zalezy, ale one odbije sie nainnych prawach.


Tak naprawde jet to sprawa umowna. Ktora prace przyjmujemy ze znakiem "+", a
ktora ze znakiem "-".


| To mam dla ciebie zagadke:
| Jak w zamknietym, izolowanym pomieszczeniu pozostawimy wlaczona, otwarta
| lodowke, to temp. w tym pomieszczeniu zwiekszy sie, zmniejszy sie, czy
| pozostanie bez zmian?

stawiam na bez zmian, chociaz pewnie wzrosnie. A o co ci chodzi?


Nie pewnie, a na pewno wzrosnie :)
Zawsze cieplo oddane przez lodowke w skraplaczu (z tylu lodowki) jest
wieksze od ciepla pobranego w parowniku (wnetrze lodowki).


| Moze stratosfera niejest puchowa ale pruznia to dobry izolator cieplny

| W przypadku dyfuzji i konwekcji tak, ale nie w przypadku promieniowania
| cieplnego.

CZyli twierdzisz ze jest jeszcze jedno zjawisko lamiace II zasade


dynamiki?

Dlaczego lamiace?? Sa rozne metody transportu ciepla, ale wszystkie one
podlegaja prawom termodynamiki.


Swietnie, ale sie ciesze. A to tak mozna lamac prawa fizyki dla wlwsnego
widzimisie?


Mozna, ale trzeba byc w tym dobrym. Na przyklad trzeba byc Bogiem :


| Bedac na stacji Alfa wystaw szklanke z herbata na zewnatrz.
| Zobaczymy, jak dlugo pozostanie goraca :)

Bylem na tej stacji i jakos tam niskie cisnienie jest Ale z szklanka sie
niebawilem.


Szkoda..


Pozdrawiam.


--
Pozdrawiam,
Paweł Klimaszewski
ICQ UIN: 8757954
pawe@post.pl

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: dynamika temperatury, nowe prawa rzadzace wszechswiatem

Użytkownik Pawel Klimaszewski <pawe@post.plw wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:92tfsc$j5@news.tpi.pl...


| Znaczy sie ze jak _ja_ rozprezam jakis osrodek to tak naprawde ja
niewykonuje
| pracy tylko osrodek? Oto ci chodzi czy co?

Mniej wiecej. Jesli _ty_ dajmy na to odkrecasz zawor dlawiacy w jakims
naczyniu ze sprezonym gazem, to ten gaz wykonuje prace rozprezania, a nie
ty.


Alez opisujesz zupelnie inne zjawisko, a mowilismy o rozprezeniu jakie jest
w lodowce!
Jak chcesz to wez strzykawke zatkaj otwur i spruboj rozprezyc.


| jesli tak to napisz. Moge przyjac te zalozenie(w koncu niejest tak
bledne)
| jesli ci tak na tym zalezy, ale one odbije sie nainnych prawach.

Tak naprawde jet to sprawa umowna. Ktora prace przyjmujemy ze znakiem "+",
a
ktora ze znakiem "-".


No dobra.


| Moze stratosfera niejest puchowa ale pruznia to dobry izolator
cieplny

| W przypadku dyfuzji i konwekcji tak, ale nie w przypadku
promieniowania
| cieplnego.

| CZyli twierdzisz ze jest jeszcze jedno zjawisko lamiace II zasade
dynamiki?

Dlaczego lamiace?? Sa rozne metody transportu ciepla, ale wszystkie one
podlegaja prawom termodynamiki.


Lamiace dlatego ze lamiace! Mozesz na nim zbudowac perpetumm mobile drugiego
rodzaju.


| Bedac na stacji Alfa wystaw szklanke z herbata na zewnatrz.
| Zobaczymy, jak dlugo pozostanie goraca :)

| Bylem na tej stacji i jakos tam niskie cisnienie jest Ale z szklanka sie
| niebawilem.

Szkoda..


Zamarzla!
Pozdrawiam

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: MAGNETYZER
Co do konkretów to moja Corsa przed założeniem magnetyzera jeździła 160 Km/h
a po założeniu  jeździ z prędkością 165 km/h. To tyle co zauważyłem.A co do
spalania benzynki to spadło i to znacznie  po.....zimie. :)

pzdr


Użytkownik "Karolina" <b@box43.plnapisał w wiadomo ci
| Czy ktoś może mi powiedzieć czy magnetyzery rzeczywiście obniżają
zużycie
| paliwa?
A ja uwazam ze:
Jezeli to by dzialalo tak na prawde, to ktos by zrobil stosowne testy -
mocy
silnika na hamowni (porownanie z magnetyzerem i bez) oraz pomiar spalania,
opublikowalby to i wtedy byloby wszystko jasne.
Jezeli to by dzialalo, to producenci by wkladali magnetyzery, albo
przynajmniej bylby taki magnetyzer jako 'opcja'. Przeciez wielkie koncerny
samochodowe stac na to, zeby to na prawde zbadac, i zaloze sie, ze to
urzadzenie zostalo wielokrotnie przebadane, a skoro nie jest polecane i
stosowane przez wielkie koncerny samochodowe, to chyba to jest odpowiedz.
Przeciez taki vw czy inny fiat bardzo chce obnizyc spalanie i na pewno
lapie
sie wszystkiego co sie da.... a wyprodukowanie magnetyzera to pieniadze
zadne przeciez. A nie montuja standardowo .... wiec o co chodzi?
A ja mam swoja wlasna teorie na temat magnetyzerow. Moze taki magnetyzer
dziala jak zawor dlawiacy (opory przeplywu w magnetyzerze) i przez to
mieszanka jest troszeczke zubozana, przez co silnik ladniej sie kreci i
pali
mniej, no i lepsze ma wyniki na analizatorze.... Taka jest moja teoria -
co
Wy na to? I dlatego moze niektorym samochody lepiej jezdza, mniej pala i
wogole rewelacja.... ale tylko niektore - w zaleznosci od ustawien gaznika
badz wtrysku...

Bo w koncu cudow nie ma przeciez ! (wiecie - materia, fizyka itp.....)

Piotr


Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Instalacja LPG - wlasna poprawna regulacja - nasze wrazenia

Attuattor czyli zawor dlawiacy jest poruszany silnikiem krokowym.
A taki silnik obraca sie skokami - robi pojedyncze "kroki" o ulamek
obrotu. Czyli kazdy krok zamienia sie na jakies tam
zmniejszenie/zwiekszenie dlawienia doplywu gazu.


A tak naprawde dopiero w ostatnia niedziele popatrzylem jak dziala silnik
krokowy :) Male obroty trzpien, którym steruje silnik krokowy jest
wysuniety, po zwiekszeniu obrotów silnika krokowego trzpien zaczyna sie
wsuwac do wnetrza tulei powodujac zwiekszenie otworu dla przeplywu gazu.
Trzpien pracuje góra - dól.


Ile dokladnie - to juz od modelu zaworu zalezy.


i od sposobu wysterowania czyli ilosci kroków silniczka


| parametry (w jakich opcjach) aby dodac autu dynamiki i w drugim przypadku
| zmniejszyc spalanie?
Ale to sa sprzeczne wymagania, zalezy co cie bardziej boli :-)


Swieta racja :) Albo male spalanie i mul, albo dynamika i troche po kieszeni


W dodatku jesli masz sonde lambda, to IMHO zostaja ci tylko parametry
dynamiczne do regulacji.


Prawie - jest jeszcze mozliwosc zmiany czasu narastania zbocza prostokata
podawanego przez AL-700 zamiast sygnalu z lambdy. Mozesz wydluzyc czas kiedy
trwa "1" lub "0" IMO tym wyregulujesz tez wzbogacenie mieszanki..


Ja bym sie chyba pokusil o takie ustawienie wzbogacenia przy
przyspieszaniu zeby sonda wskazywala w miare optymalna mieszanke,
a potem troche wzbogacic ..


ale do tego sam AL-700 i jego soft nie wystarcza :( bez analizatora i GODZIN
zabawy ani rusz :(

Ja ostatnio eksperymentowalem z mikserem - rozwiercilem otwory na 3mm i za
porada Blyskacza (dziekis) nawiercen dokonalem tak, aby byly jak najbardziej
równolegle do przeplywajacego przez palnik gazu + powietrza. Róznica
znaczna - zaczyna byc dobrze. Chce wpakowac jeszcze miksery o palnikach 35
do 40 mm i popatrzec czy sa jakies zmiany "in-plus"

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Instalacja LPG - wlasna poprawna regulacja - nasze wrazenia
Panowie a mozecie mi wytlumaczyc sprawe z sonda lambda jakie sygnaly do niej
ida i jakie wychodza z czym wspolpracuje itd ????

Pozdrawiam


| Attuattor czyli zawor dlawiacy jest poruszany silnikiem krokowym.
| A taki silnik obraca sie skokami - robi pojedyncze "kroki" o ulamek
| obrotu. Czyli kazdy krok zamienia sie na jakies tam
| zmniejszenie/zwiekszenie dlawienia doplywu gazu.
A tak naprawde dopiero w ostatnia niedziele popatrzylem jak dziala silnik
krokowy :) Male obroty trzpien, którym steruje silnik krokowy jest
wysuniety, po zwiekszeniu obrotów silnika krokowego trzpien zaczyna sie
wsuwac do wnetrza tulei powodujac zwiekszenie otworu dla przeplywu gazu.
Trzpien pracuje góra - dól.

| Ile dokladnie - to juz od modelu zaworu zalezy.
i od sposobu wysterowania czyli ilosci kroków silniczka

| parametry (w jakich opcjach) aby dodac autu dynamiki i w drugim
przypadku
| zmniejszyc spalanie?
| Ale to sa sprzeczne wymagania, zalezy co cie bardziej boli :-)
Swieta racja :) Albo male spalanie i mul, albo dynamika i troche po
kieszeni

| W dodatku jesli masz sonde lambda, to IMHO zostaja ci tylko parametry
| dynamiczne do regulacji.
Prawie - jest jeszcze mozliwosc zmiany czasu narastania zbocza prostokata
podawanego przez AL-700 zamiast sygnalu z lambdy. Mozesz wydluzyc czas
kiedy
trwa "1" lub "0" IMO tym wyregulujesz tez wzbogacenie mieszanki..

| Ja bym sie chyba pokusil o takie ustawienie wzbogacenia przy
| przyspieszaniu zeby sonda wskazywala w miare optymalna mieszanke,
| a potem troche wzbogacic ..
ale do tego sam AL-700 i jego soft nie wystarcza :( bez analizatora i
GODZIN
zabawy ani rusz :(

Ja ostatnio eksperymentowalem z mikserem - rozwiercilem otwory na 3mm i za
porada Blyskacza (dziekis) nawiercen dokonalem tak, aby byly jak
najbardziej
równolegle do przeplywajacego przez palnik gazu + powietrza. Róznica
znaczna - zaczyna byc dobrze. Chce wpakowac jeszcze miksery o palnikach 35
do 40 mm i popatrzec czy sa jakies zmiany "in-plus"

--
Pozdrawiam
Mariusz (Maniek) Milobedzki
Toyota Camry 3.0 V6 [LPG]


Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Czasami za-gazowanym śmierdzi ?
On Sun, 12 May 2002 10:12:27 +0200,  Jan Werbiński


| | Może też śmierdzieć po zaparkowaniu i to jest normalny objaw sprawnej
| instalacji z nieco dłuższym wężem pomiędzy elektro-zaworem a parownikiem. Po
| zatrzymaniu samochodu powoli odparowuje gaz z wężyk
| Nie jest to objaw normalny. A na przegladzie m.in sprawdza sie czy
| parownik gazu nie popuszcza - silnik musi gaz zassac, bez podcisnienia
| parownik nie ma prawa nic wypuscic.

Nieprawda. Gaz w około półtorametrowym (aby nie było pękania od wibracji)
odcinku paruje, i wydostaje się poprzez kolektor filtrem powietrza na
zewnątrz. Nie widzę w tym nic dziwnego.


Chwileczke - o ktorym odcinku mowimy ? Po kolei jest
rura ze zbiornika, elektrozawor, wezyk lub rurka [u mnie nie ma 1.5m],
parownik, waz, zawor dlawiacy, waz, mikser przy filtrze.

Te dwa ostanie weze sa grube, a gaz jest juz w nich gazowy i nic tam
nie paruje.

Osobna sprawa ze smierdzi w nich solidnie, nawet jak tam nie ma gazu.
I to moze cie zmylic.


Poza tym, kiedy gaz odparuje to powstaje nadciśnienie względem otoczenia.
Przy jakim podciśnieniu parownik ma prawo wypuścić gaz? Tzn ile bar?


Wydaje mi sie ze minimalnym - ile w koncu podcisnienia moze powstac
na mikserze na wolnych obrotach ? No - z uwagi na filtr moze troche
wieksze, ale to beda setne atmosfery.


Poza tym takie coś jest od paru lat i kontrole przechodzę bez problemu.
Nawet specjalnie podpuszczam pracowników stacji, informując ich
nieprawdziwie o tym, ze smierdziało w czasie jazdy itp aby się przejęli i
dokładniej sprawdzili. Wszystko OK.


No to przyjrzyj sie co robia - m.in. sciaga sie ten gruby waz z
parownika, podlacza wezyk do kolbki z woda, i przy otwartym
elektrozaworze nie ma prawa nic babelkowac.

O - masz zreszta z rozporzadzenia, zal 5
3. Warunki dodatkowe dotyczące pojazdów przystosowanych do zasilania
gazem [...]
7. Wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku zatrzymania
silnika.

I przegladu nie dostaniesz.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Regulator przeplywu


Dosyć śmiałe wydają mi się również porady grupowiczów aby kupić taki czy
inny zawór bez wcześniejszego wglądu w schemat budowy i parametry
urządzenia
?!?! Skoro ludziska z firmy Ziomalla dysponują taką wiedzą z hydrauliki
siłowej o jakiej myślę, to może nie zauważyli (czysto hipotetyczne
założenie), że napęd urządzenia wyposażony jest np. w pompę o zmiennej
wydajności i żaden zawór dławiący nie jest potrzebny ;-))))


Zauwazyli. Ale cena nie ta :) Ma byc prosto i tanio. Poza tym z pewnych
wzgledow musimy zostac przy tym co mamy.


Ziomall - przepraszam za ironię - przyznam, że sam jestem beznadziejny w
te
klocki - no ale ja przynajmniej się z łapskami się do oleju nie pcham. Ot


No niestety nie ustalam swoje zadania w pracy. Padl rozkaz itrzeba go
wykonac. Za cos mi w koncu placa.


siedzę sobie z daleka od żelastwa obserwując jedynie czysto hobbystycznie
co
dzieje się na niniejszej grupie :-)


No coz moze nie za dokladnie to opisalem. Chodzi tylko o chwilowe dlawienie
przeplywu. Nawet jesli temp wzrosnie to nie w takim zakresie zeby sie
przewody stopily ;)


Póki co jak już koniecznie chcesz coś w hydro modernizować, to proponuje
jakąś lekturę - np. Stryczek "Napęd hydrostatyczny" lub Rexroth "Vademecum
Hydrauliki" tom.3


Za lekture dzieki. Stryczka posiadam. Chyba faktycznie czas sobie
przypomniec niektore rzeczy. Hybraulika nie zajmuje sie na codzien wiec stad
moje ogolne pojecie nie zmacone znajomoscia tematu. Ja rozumiem, ze podstawy
sa potrzebne i tak dalej...ale zdajcie sobie sprawe z tego, ze _my nie
produkujemy elementow hydrauliki_ cos jest mi potrzebne to dzwonie do
fachowca podaje mu wydajnosc, cisnienie itp. Niech on mi cos doradzi bo od
tego jest. Czy jesli bede sobie skladal komputrer to potrzebna mi jest
wiedza na temat elektroniki? BTW juz sobie poradzilem i wlasnie zamowilem
taki zawor. Jesli zglebie wiedze na temat hydrauliki to chetnie sie nia z
wami podziele :)

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: problem with translation
A type of valve, typically found on small-diameter pipework, that incorporates
an orifice or flow-restriction device to control fluid flow.
Czyli, przekladajac na polski, zawordlawiacy
Pzdr Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Piec CO i rdza wewnątrz
Uff, nareszcie skończyłem pracę i mogę Ci co nieco opisać :)


nie rozumiem, Temperatura wody na kotle ustawiam z przedziału 45-70. w
nocy mniej - 45, żeby opału starczyło do rana. Dlaczego ustawiać zero?


Błąd !

Jeżeli chcesz, aby Twój kocioł cieszył się dobrą kondycją przez długi okres
czasu musisz go grzać tak, aby temperatura wody w kotle była cały czas ponad
60 stopni celsjusza czyli powyżej tzw. "punktu rosy", który przyjmuje się
ok. 57-58 stopni celsjusza.
Żeby to można było uzyskać robi się dodatkowy obieg wody wokół kotła z tzw.
zaworem mieszającym. Zawór ten powoduje, że część wody zasilającej kierowana
jest do powrotu i krąży sobie tylko i wyłącznie przez ten obieg oraz kocioł.
Reszta wody kierowana jest do grzejników tylko wtedy, kiedy jest
zapotrzebowanie. Zawór taki może być wyposażony w termostat oraz sterowanie
elektroniczne z pomiarem temperatury w jednym z pokoi lub po prostu
umożliwiać ręczną nastawę proporcji. Innym rozwiązaniem jest puszczenie
obiegu wody poprzez bojler oraz zawór dławiący.

Reasumując woda krąży sobie dookoła kotła o temperaturze ponad 60 stopni,
zaś do grzejników pobierane jest tylko tyle ciepłej wody ile potrzeba do
ogrzania pomieszczeń.
Oczywiscie zakładamy, że instalacja posiada zawory termostatyczne przy
grzejnikach, bo w tym przypadku muszą one być.
Sama temperatura wody w kotle nie powoduje większego żużycia energii, a tym
samym większego zużycia opału, ponieważ o ilości spalonego opału decyduje
tylko i wyłącznie zapotrzebowanie na moc, które jest zalezne od temperatury
na dworze. Tak więc obniżanie temperatury wody w kotle nie przynosi
oszczęności. W Twoim przypadku oszczędności przynosiło obnizanie na noc
temperatury w pomieszczeniach.

Po co to wszystko ?

Może zacznijmy od wyjaśnienia czym jest korozja.
Korozja = Stal + Tlen + Woda.
Zaś: Stal + Tlen + Woda + Kwas Siarkowy = Super Korozja.
Nie ma korozji w przypadku Stal + Tlen
Nie ma korozji w przypadku Stal + Woda
Stąd też do póki w kotle (w obiegu wody) jest woda, a nie ma tlenu to kocioł
od wewnątrz zabezpieczony jest przed korozją.
W praktyce jednak w przypadku kotłów na opał stały stosuje się tylko
instalacje otwarte. Stąd też część tlenu przedostaje się do kotła.
Jednak ilość tego tlenu jest tak mała, żalany wodą kocioł może pracować całe
dziesiątki lat zanim skoroduje od wewnątrz.
Natomiast jeżeli spuścisz wodę, a ścianki zostaną mokre i do tego dostanie
się tlen to zaczyna się korozja.

Podobnie jest w komorze paleniskowej.
Jeżeli występuje sam tlen nie ma korozji.
Jezeli występuje sama woda także nie ma korozji.
Korozja jest wtedy, kiedy wystepuje jednocześnie tlen i woda.
A wprzypadku, kiedy dodatkowo występuje kwas siarkowy, występuje też Super
Korozja.

Teraz skąd ta woda ?
Otóż dostaje się ona z powietrza, odparowuje z opału oraz może być produktem
spalania niektórych paliw.

Co to jest punkt rosy ?
Punkt rosy to jest taka temperatura, powyżej której woda zamienia się w parę
wodną, zaś poniżej tej temperatury skrapla się i zamienia się w ciecz
(wodę). Ta temperatura to ok. 58 stopni.

Teraz co się dzieje podczas palenia ?
Wraz z tlenem do kotła dostaje się para wodna, która wraz z wodą zawartą w
opale (mokre drewno, miał polewany wodą, jako produkt spalania) może
zamienić się w parę wodną lub też skroplić w postaci kropel wody na
powierzchni wewętrznej kotła.
No i tu własnie dzieją się takie cuda.
Jeżelii temperatura wody w kotle jest mniejsza niż te 58 stopni to para
wodna skrapla się na ściankach komory paleniskowej i wraz z tlenem powodują
występowanie korozji, tym bardziej, że jednym z produktów spalania są tlenki
siarki (zawartej w węglu), które w obliczu skroplin wody rozpuszczając się w
tej wodzie powodują powstawanie kwasu siarkowego. Kwas ten jeszcze bardziej
przyspiesza efekt korozji.
Jezeli utrzymasz temperaturę kotła podaczas palenia powyżej tych 60 stopni
to para wodna nie będzie się skaraplać i wraz ze spalinami będzie
odprowadzana kominem na zewnątrz lub w tym kominie będzie się skraplać i
spływać do naczynia na dnie komina.

Tak więc to jest to co powoduje tak szybką korozję Twojego kotła, czyli:
Kiepski opał (dużo wody i siarki), woda z powietrza i z mokrego opału,
utrzymywanie temperatury kotła poniżej punktu rosy - czyli skraplanie się
pary wodnej, która następnie mieszając się z tlenkami siarki powoduje
powstawanie kwasu siarkowego.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Klimatronik - "zrob to sam" ?
In article <3d24804a.614096@nt, j@poczta.onet.pl says...

On Thu, 4 Jul 2002 17:09:09 +0200,  Walasek Przemyslaw wrote:
| Panowie, zaprzegacie mikreprocesory ;) do roboty, ale na upartego chcecie

Bo to najprostsze rozwiazanie problemu :-)


Tyle ze jeden problem znika a powstaje nastepny (zywotnosc) czyli nie
tedy droga...


| sterowac sprezarka. Skoro to jest problem, to przy projektowaniu  
| sterowania trzeba zalozyc ze sprezarka bedzie zalaczana/rozlaczana nie
| czesciej niz dT. Przy takim zalozeniu, trzeba tak zmajstowac uklad aby
| pozostale czesci pracowaly na taki wynik.
Mozna, tylko do czego sie to sprowadza:
a) klima dlugo pracuje, potem dlugo nie pracuje. Najpierw upal, potem
mroz, potem znowu upal.
b) mozna by dolozyc jakis akumulator ciepla ... no, jest to pomysl.
   Ale jak nim sterowac zeby latem od razu mroz powial, potem zaczal
   akumulowac ?
c) dorobic jakis zawor dlawiacy i zasobnik na sprezony czynnik ...
   ale to chyba malo, bo potrzebny bylby duzy zasobnik na rozprezenie
   tego czynnika bez odpompowania.
Jak widac ambitne przerobki czekaja  ... nie jestem pewnien na ile
wykonalne byloby zmniejszenie wydajnosci chlodzacej jakims obejsciem
pompy, moze odcieciem doplywu gazu przed pompa - to moze by i
zadzialalo, tylko czy pompa by sie nie zatarla albo inny problem ?


Bez doglebnej analizy, czesci i samego procesu moge zapadac:
1) zbiornik na ciekly czynnik chlodniczy wpiety jako by-pass
2) elektroniczny zawor rozprezny (lub zwykly z zewnetrznym
wyrownaniem+ele. zawor)
3) regulacja obrotow na skraplaczu i parowaczu (plynna)
Zaznaczam ze mowimy o regulacji, a nie o podnoszeniu wydajnosci.
Z w/w elementow + wasz mikryprocesorek, mozna juz cos zrobic.

W zbiorniku gromadzi sie czynnik skroplony w skraplaczu
Przetwornik cisnienia (temperatury) za parowaczem i zapodaje sygnal do
procka
Do procka ida tez sygnaly z nastawy pokretel strowania (temperatura
nastawiona) i pzretwornika cisnienia na skraplaczu

Sytuacje przykladowe:
Pacjent ustala max chlodzenia. Zalewamy parowacz do chwili, gdy na jego
wylocie nie zostania zarejestrowane warunki zagrazajace zalaniu
sprezarki. Jezeli nie mozemy utrzymac takiego stanu (czynnika w koncowce
parowacza jest gazowy i nie ma juz takich parametrow przekazywania ciepla
ja ciecz) otwieramy zbiornik i ustalamy odpowiedni przeplyw.
Sprezarka pracuje do chwili gdy w zbiorniku nie bedzie dostatecznej
rezerwy czynnnkia. Potem nastepuje jej odlaczenie

Pacjent ustala temperature na dworze nie za goraca. W parowaczu znajduje
sie niewielka ilosc czynnika regulowana tylko i wylacznie zaworem na
parowaczu, za pomoca obrotow wentylatora ustalamy intensywnosc wymiany
ciepla. Sprezarka znow chodzi tylko tyle ile potrzeba do zalania
zbiornika.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: Czasami za-gazowanym śmierdzi ?


On Sun, 12 May 2002 10:12:27 +0200,  Jan Werbiński
| | Może też śmierdzieć po zaparkowaniu i to jest normalny objaw sprawnej
| | instalacji z nieco dłuższym wężem pomiędzy elektro-zaworem a
parownikiem. Po
| | zatrzymaniu samochodu powoli odparowuje gaz z wężyk

| Nie jest to objaw normalny. A na przegladzie m.in sprawdza sie czy
| parownik gazu nie popuszcza - silnik musi gaz zassac, bez podcisnienia
| parownik nie ma prawa nic wypuscic.

| Nieprawda. Gaz w około półtorametrowym (aby nie było pękania od wibracji)
| odcinku paruje, i wydostaje się poprzez kolektor filtrem powietrza na
| zewnątrz. Nie widzę w tym nic dziwnego.

Chwileczke - o ktorym odcinku mowimy ? Po kolei jest
rura ze zbiornika, elektrozawor, wezyk lub rurka [u mnie nie ma 1.5m],
parownik, waz, zawor dlawiacy, waz, mikser przy filtrze.

Te dwa ostanie weze sa grube, a gaz jest juz w nich gazowy i nic tam
nie paruje.


Ale w wężu przed parownikiem, a za elzaworem jest gaz, który paruje po
zatrzymaniu samochodu.


Osobna sprawa ze smierdzi w nich solidnie, nawet jak tam nie ma gazu.
I to moze cie zmylic.

| Poza tym, kiedy gaz odparuje to powstaje nadciśnienie względem otoczenia.
| Przy jakim podciśnieniu parownik ma prawo wypuścić gaz? Tzn ile bar?

Wydaje mi sie ze minimalnym - ile w koncu podcisnienia moze powstac
na mikserze na wolnych obrotach ? No - z uwagi na filtr moze troche
wieksze, ale to beda setne atmosfery.


Otóż to! Ciśnienie jakie wytwarza schłodzony poniżej temp wrzenia propan
butan wystarczy aby przedostać się przez parownik i powoli ulatniać się do
kolektora i filtra powietrza. Powierzchnia wrzenia jest mała - średnica
rurki wys ciśn, zatem śmierdzi długo po zaparkwaniu, ale na drugi dzień już
nic.


| Poza tym takie coś jest od paru lat i kontrole przechodzę bez problemu.
| Nawet specjalnie podpuszczam pracowników stacji, informując ich
| nieprawdziwie o tym, ze smierdziało w czasie jazdy itp aby się przejęli i
| dokładniej sprawdzili. Wszystko OK.

No to przyjrzyj sie co robia - m.in. sciaga sie ten gruby waz z
parownika, podlacza wezyk do kolbki z woda, i przy otwartym
elektrozaworze nie ma prawa nic babelkowac.


???? Przy otwartym el zaworze nie ma nic bąbelkować???
Nie rozumiem.


O - masz zreszta z rozporzadzenia, zal 5
3. Warunki dodatkowe dotyczące pojazdów przystosowanych do zasilania
gazem [...]
7. Wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku zatrzymania
silnika.


A co to jest reduktor a co mieszalnik, a co parownik?????
Bo coś mi tu za dużo tych elementów.

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: powietrze w zbiorniku
Witajcie,
mam zadanie...:)

Potrzebuje policzyć...
Jest zbiornik na powietrze o objętości V (np. 0,1dm3), w tym zbiorniku
jest powietrze o ciśnieniu P (np. 10bar).
Na grupie znalazłem, że wzór dotyczący powietrza pod ciśnieniem w danej
temperaturze to:
PV=nkT, gdzie:
P - ciśnienie [Pa],
V - objętość [m3],
n - liczba moli gazu,
k - stała Boltzmanna
T - temperatura [K]

Czy to prawidłowy wzór?
Czy mogę nim opisać powietrze w zbiorniku? (niezależnie od np.
wilgotności tego powietrza?)

Teraz z tego zbiornika zakładam stały wypływ powietrza L (np. L=8cm3/min).
Pytanie: Jak długo będzie wypływać powietrze aż ciśnienie zmniejszy się
o deltaP. (np zakładam deltaP=20mbar).

Liczyłem to tak... (na literkach)
n1=PV/kT - ilość moli powietrza w zbiorniku (ja to interpretuję tak jak
ziarenka piasku w wiaderku, czy to dobre podejście?)
q1=n1/V [mol/m3] - ilość moli powietrza o ciśnieniu P przypadająca na m3

ponieważ wyciekło mi powietrze to po zamknięciu wycieku mam:
P2=P-deltaP
n2=P2xV/kT - ilość moli powietrza w zbiorniku (po wycieku)

teraz dalej kombinuję, że wyciekło mi moli:
deltan=n1-n2 [mol]

więc... tutaj mam największe wątpliwości:
deltaV=deltan/q1 [m3] - taka objętość powietrza mi wyciekła

po podstawieniu:
deltaV=deltan/q1=
=(n1-n2)/(n1/V)=
=((PxV/kT)-(P2xV/kT))/((PV/kT)/V)=
...
=deltaPxV/P

następnie obie strony podzieliłem przez czas t:
deltaV/t=deltaPxV/Pxt

czyli dalej przepływ powietrza:
L=deltaPxV/Pxt [m3/min]

Teraz mając ten wzór porobiłem eksperymenty...
zbiornik o pojemności V=0,1Litra=0,1dm3=100cm3
pojemność z pewnością była większa ponieważ przewody pneumatyczne miały
swoją pojemność.
P=5994mbar - ciśnienie w zbiorniku zmierzone w ten sposób, że z jednej
strony jest ciągle dopompowywane powietrze a z drugiej strony zbiornika
jest pomiar ciśnienia oraz wypływ powietrza L=10,4cm3/min
Następnie jednocześnie uruchomiłem stoper i zamknąłem dopływ
powietrza... wiec wypływało tylko to co już było... ciśnienie zaczęło
spadać i po czasie t=1min osiągnęło wartość P1=5869mbar (przepływ spadł
do wartości L=10,1cm3/min ponieważ nie regulowałem zaworu dławiącego).

Wcześniej wyprowadzony wzór przekształciłem tak aby obliczać V:
V=LxPxt/deltaP

Z powyższych danych obliczyłem objętość:
V=10,4x5994*1/(5994-5869) [(cm3/min*mbar*min)/mbar=cm3]
V=62337,6/125=499cm3

Tutaj zasadnicze pytania... dlaczego wyszła tak duża wartość... Zgodził
bym się na np 200cm3 ale 5 razy więcej niż pojemność zbiornika?
Potem jeszcze robiłem pomiary bez zbiornika i ze zbiornikiem aby
obliczyć pojemność samych przewodów pneumatycznych. Wychodziło mi, że
ten zbiornik ma dużo więcej niż w rzeczywistości, jak dobrze pamiętam
około 400-500cm3.

Gdzie robię błąd w rozumowaniu/eksperymencie? :)

Dziękuję za uwagę :)

Jeżeli zastosowałem złe wzory, proszę o podpowiedz :)

Wywietl wicej postw z tematu



Temat: kocioł HEF - stanowczo odradzam


W takim razie powinni informować klienta, o takim fakcie przed zakupem.
Możliwość uruchomienia kotła bez ich instalatora jest niemożliwe. To
fikcja.


Dokładnie tak. Powinieneś był zostać poinformowany o takim fakcie.
Jeżeli nie zostałeś poinformowany, ani też tego typu informacja nie
występuje w dokumentacji to masz prawo dochodzić swoich praw na mocy  ustawy
z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o
zmianie kodeksu cywilnego, ogłoszona w Dzienniku Ustaw nr 141, pod pozycją
1176 - ale jako reklamacja tzw. "niezgodność towaru z umową" w stosunku do
sprzedawcy.
Jeżeli sprzedawca wiedział o tym fakcie (tzn. o tych dodatkowych kosztach
oraz konieczności odbioru przez autoryzowany serwis) i nie poinformował
Ciebie o tym fakcie to wystąpiła "niezgodność towaru z umową". Masz prawo
żądać doprowadzenia tego towaru do zgodności z umową np. poprzez
doprowadzenia do podstęplowania karty gwarancyjnej oraz zwrotu kosztów
autoryzowanego serwisanta.
Co ciekawsze, że jeżeli sprzedawca zataił te informacje świadomie to okres
przedawnienia jego odpowiedzialności upływa dopiero po 10 latach - z tym, że
Ty jako konsument masz tylko 2 miesiące na powiadomienie sprzedawcy od
chwili stwierdzenia tej niezgodności. Jeżeli nie zrobisz tego w tym czasie
od chwili stwierdzenia tej niezgodności to tracisz prawo do tego roszczenia.
Jednak w takiej sytuacji najlepiej jest rozmawiać z Rzecznikiem Praw
Konsumenta, ponieważ on Cię pokieruje taką drogą, jaką powinno się to odbyć.


No tak rdza, ale niestety HEF daje gwarancję 3 lat (tak widnieje na
ulotkach
w sklepach), więc i tak przewidują, że coś szybko zje piec. W
rzeczywistości, jak przeczytałem dokumentację techniczno-ruchową (tam jest
karta gwarancyjna) okazało się, że wygląda to tak:
- na wymiennik i palnik retortowy 36 miesięcy,
- na ślimak - 24 miesięce,
- na sterownik, wentylator, motoreduktor - 24 miesiące,
- na oblachowanie zewnętrzne (!) - 36 miesięcy,
- na zasobnik węgla - 24 miesiące,
- deflektor - 12 miesiecy.
Napisano nawet, że gwarancja nie obejmuje śrub, nakrętek, zabezpieczenia
wpustowego, uszczelek. Czytam tą dokumentację i trochę się śmieję czyżby
zapomniano o rękojmi?.


Coś takiego jak rękojmia nie istnieje w stosunku do konsumenta, czyli
klienta detalicznego.
Istnieje tylko w relacjach pomiędzy producentem, a sprzedawcą.
Ty jako konsument możesz skorzystać z jednego z 2 świadczeń reklamacyjnych:
1. Gwarancja, która jest świadczeniem dobrowolnym producenta. To świadczenie
jest dla Ciebie niekorzystne, ponieważ termin usunięcia wady lub uszkodzenia
wyznacza sobie producent. Jeżeli nie określił tego w sposób precyzyjny w
karcie gwarancyjnej to może nawet taką naprawę prowadzić w nieskończoność :)
2. Niezgodność towaru z umową, która jest świadczeniem ustawowym,
ustanowionym przez ww ustawę w relacji sprzedawca-konsument i zawsze trwa
przez 2 lata od chwili zakupu.


Czytam dalej i zaczynam się głośniej śmiać: "W
przypadkach, w których koszt transportu wymontowanej części i ponownego
jej
dowozu po naprawie byłby znaczny w porównaniu z wartością części,
producent
przewiduje zamontowanie części regenerowanej lub nowej zamiast jej
naprawy.
W takim przypadku okres gwarancji na tę część nie ulega przedłużeniu."
Zatem
regeneracja poprawi pewnie działanie na kilka miesiecy, a potem to
kliencie
szanowny płać. Jak wymienią mi ślimak na dzień przed upływem gwarancji, to
potem mogę im "naskoczyć". Co istotne okres gwarancji liczy się od dnia
zakupu przez klienta, a nie od uruchomienia. Czy to jest zatem gwarancja w
rozumieniu prawa? Jakbym miał czekać na reakcję HEFa to minie czas
gwarancji.


Tak jak napisałem wcześniej - gwarancja jest świadczeniem dobrowolnym i
ustalanym przez producenta.
Czas nie minie, ponieważ od chwili złożenia reklamacji, czas gwarancji
przestaje być liczony, aż do momentu usunięcia usterki. Mówiąc najogólniej
jest przedłużany o czas realizacji tej reklamacji.


Naprawdę chciałbym, aby piec chodził mi 15-20 lat. Znajomi twierdzą
jednak,
że maksymalnie dają mi 8-10 lat, a potem to każdy piec do wymiany. Mój
piec
25 kw (dom 200 metrów kwadratowych) narazie chodzi na 56 stopni C
(minimalna
wartość, jak podaje producent), ale nie jest jeszcze podłączona podłogówka
(wylewki stygną) i ciepła woda.

Jeżeli można się czegoś dowiedzieć więcej na temat mieszacza, to proszę o
podpowiedź. Np. jakie są tego koszty i czy jest konieczna duża ingerencja
w
kotłownię, instalację C.O. w celu jego założenia (rozumiem, że montuje się
go gdzieś przy piecu).


Nie trzeba dużej ingerencji.
Metod jest kilka:
1. Najlepsza to zastosowanie mieszajacego zaworu czterodrożnego.
2. Zastosowanie zaworu trójdrożnego z ustawianiem proporcji pomiędzy wodą
zasilającą grzejniki, a obiegiem mieszającym wodę powrotną.
3. Wykorzystanie bojlera jako swego rodzaju mieszczacza poprzez zastosowanie
zaworu dławiącego obieg bojlera. Jesto to możliwe tylko w instalacjach,
gdzie są małe opory przepływów.
Najlepiej musiał byś zobaczyć to na schematach, bo zbyt dużo trzeba by tu
pisać.
Zawory mogą być ustawiane ręcznie (ustawiając proporcję) lub siłownikiem
Poczytaj tu:
http://www.termsystem.com/zawory_czterodrogowe.htm
Zawór czterodrogowy - tak wygląda to na schemacie:
http://www.nowa.kostrzewa.com.pl/data/multimedia/images/warmet_instru...


| Wysłałeś pismo listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, wpisując na
| potwierdzeniu czego dotyczy ten list ?
| Czy wyznaczyłeś termin w jakim powinni ustosunkować się do niego ?
| Jezeli nie to zrób to.

Wysłałem 2 pisma (polecone) i mimo to firma nadal milczy.


Czego żądałeś w tych pismach ?
Czy wysłałeś lub wręczyłeś je sprzedawcy ?
Weź pod uwagę, że sprzedwcą mogła być całkiem inna firma, a nie HEF.
Wszyscy twierdzą, że są przedstawicielami handlowymi HEF-a, dokładnie tak
samo jak i Castorama czy każdy inny sprzedawca.
Tak więc nie utożsamiaj producenta ze sprzedawcą.
Twoje roszczenia raczej powinny być skierowane w stronę sprzedawcy jeżeli
nie zostałeś poinformowany o procedurach związanych z gwarancją.

Wywietl wicej postw z tematu



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  zawór dławiący
Wywietlono wypowiedzi znalezione dla frazy: zawór dławiący